רפורמה בפקולטה לחינוך

רפורמה בפקולטה לחינוך

הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה סיימה הליך של רפורמה בפקולטה שבסיומו הוקמו חמישה חוגים חדשים

 הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה סיימה הליך של רפורמה בפקולטה שבסיומו הוקמו חמישה חוגים חדשים שמציינים התמקדות והתמקצעות בתחומי החינוך, במובן הרחב של המילה. עם תום הרפורמה כוללת הפקולטה שישה חוגים: חינוך מיוחד; ייעוץ והתפתחות האדם; למידה, הוראה והדרכה; מנהיגות ומדיניות בחינוך, חינוך מתמטי ולקויות למידה. ארבעת החוגים הראשונים הינם חוגי אורך והם יעניקו תואר ראשון, שני ושלישי ואילו שני האחרונים הינם חוגים לתארים מתקדמים.
 הקמת החוגים מאפשרת לסטודנטים להתמקד ולהתמקצע בנושאים השונים החל מהתואר הראשון, יחד עם מבט כללי ורחב על החינוך, שורשיו והשלכותיו. 

 אז מה כוללים החוגים החדשים? החוג לחינוך מיוחד מתמקד בילדים ומבוגרים שלהם צרכים מיוחדים ובקידום ותרומה לאוכלוסיית החינוך המיוחד וכולל תחומי התמחות נבחרים כבר בתואר ראשון כגון לקויות חושיות, לקויות התפתחותיות, בעיות רגשיות ובעיות התנהגות, וכן אוטיזם ולקויות תקשורת. בחוג לייעוץ והתפתחות האדם ניתן להתמקצע בייעוץ חינוכי, בחינוך והתפתחות האדם ובמיוחד בחינוך בגיל הרך או בטיפול בביבליותרפיה. בחוג ללמידה, הוראה והדרכה ניתן ללמוד בהתמחות בהוראה ולקבל תואר ב.א. ותעודת הוראה תוך שלוש שנים, או להתמחות בתכנון לימודים והדרכה ובתואר שני להתמקד בפיתוח מערכות חינוך, בישומים של טכנולוגיות חדשניות בחינוך, בהוראת האנגלית או בחינוך גופני. החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך מציע התמקצעות בתחום ניהול בתי הספר, בניהול והדרכה במערכות חינוך בלתי פורמאליות או בגיבוש מדיניות בתחומי חינוך, חברה ותרבות. החוג לחינוך מתמטי שעדיין טעון אישור סופי של מל"ג מאפשר התמחות בתחומי החינוך המתמטי הן למורים למתמטיקה והן לאנשי חינוך שמתעניינים בנושא זה. החוג ללקויות למידה, שהוא החוג היחיד בארץ בנושא זה מכשיר מאבחנים ומטפלים בלקויות למידה ומציע השנה תוכנית יחודית גם בלקויות למידה בשפה הערבית וכן תוכנית מחקרית למוח ולמידה באדם. 

 "כשמדברים על פקולטות או בתי ספר לחינוך, יש לעיתים קרובות תחושה שמדובר רק בבתי ספר להכשרת מורים, אבל המציאות רחוקה מכך. תחום החינוך הוא תחום רחב ביותר וכולל מקצועות רבים. האקדמיה צריכה להכשיר מנהלי בתי ספר מוכשרים לצד אנשים שיכולים לתכנן תוכניות לימודים, לעשות שימוש בטכנולוגיות חדשניות לצורכי הוראה והדרכה ולסייע בהתווית  מדיניות בתחומי החינוך שהינה גם צודקת, גם מותאמת לצרכים וגם סבירה מבחינה כלכלית. האקדמיה צריכה להתמקד בחינוך של בעלי צרכים מיוחדים ותלמידים בעלי לקויות למידה. זה המקום להכשיר באופן ייחודי ומקצועי יועצות חינוכיות או מאבחני לקויות שונות וכן אנשי טיפול וחינוך שעושים שימוש באומנויות השונות לשם כך. אני מאמינה שהרפורמה החדשה בפקולטה תענה על הדרישות האלה ותאפשר התמקצעות של מומחים מעולים בתחומי החינוך הפורמלי והלא-פורמאלי", אמרה פרופ' עפרה מייזלס, דיקן הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה.

סגור