קורסי בחירה במינהל עסקים: ליישם את התיאוריות בשטח.

קורסי בחירה במינהל עסקים: ליישם את התיאוריות בשטח.

הצורך והיכולת להביא את הסטודנט להעצמה טוטאלית ביום בו ישתלב בשוק העבודה ויידרש לקבלת החלטות, מהווים את חוט השידרה של ההיצע הרחב והמרתק של קורסי בחירה לתלמידי המסלול למינהל עסקים בתואר ראשון ושני במרכז האקדמי פרס. כשמביטים על המכלול, נדמה שהבחירה הקשה ביותר, שעומדת בפני הסטודנט, היא הבחירה עצמה. שכן, כל קורס מהווה עולם שלם ומעשיר של ידע תיאורטי ומעשי.

חשיבה רבה הוקדשה לבניית ההיצע של קורסי הבחירה. בבסיסה הנוסחה שמהווה מאז הקמת המרכז האקדמי את הבסיס לפעילות האקדמית, ה'אני מאמין' של עפרה אלול, מייסדת ויו"ר המרכז האקדמי: "ההיצע הייחודי של קורסי הבחירה מהווה עוד נדבך בחתירתו של המרכז מאז הקמתו, לשילוב נכון בין תוכניות לימודים קלאסיות, שמחויבות בכל מוסד אקדמי, לתוכניות ייחודיות לנו, שנבנו מתוך חשיבה חדשנית וייחודית למרכז".

פרופ' יעקב הורניק, דיקן בית הספר לניהול במרכז, מדגיש את החשיבות שניתנה בבניית הקורסים לדרישות עכשוויות ועתידיות של שוק הכלכלה והעבודה הישראלי והבינלאומי, בצד גילוי ערנות לשלל התפתחויות המתרחשות בו לבקרים, בבניית היצע הקורסים. "תמהיל הקורסים מורכב מנושאים קלאסיים בתחום הניהול, במקביל לקורסים בתחומים נושקים", הוא אומר. "בצד ידע מקיף, שדורש כל ארגון מעובדיו וממנהליו, יש היום צפייה למצוא בעובדים תכונות של יצירתיות, חדשנות, ואינטליגנציה רגשית. אלו תכונות, שמקנות ערך מוסף, שמסייע להצלחת עבודת הניהול בכל תחום".

ד"ר ירון אמזלג, ראש החוג לתואר ראשון במינהל עסקים, שעבודת הדוקטורט שלו מתמקדת בתחום מימון חברות, מכין בימים אלו קורס בחירה נוסף שיוצע לסטודנטים ויפתח בשנת הלימודים הבאה, הקורס יתבסס על  'תורת ההשקעות' , ניהול תיקי השקעות - הלכה למעשה, תוך הקניית כלים פרקטיים בהתאם.

במהלך התואר הראשון נחשפים הסטודנטים לתמורות שחלו בשנים האחרונות במודלים של ארגונים ובשינויים שחלו בשוק העבודה. מכלול של קורסי בחירה הותאם לצורך זה.

הקורס 'יסודות האימון', למשל, מלמד על המקום החשוב שמייחסים ארגונים שונים בשנים האחרונות לתהליך האימון (קואצ'ינג) כתהליך אפקטיבי, התומך בתהליכי שינוי חיוביים, הן ברמה האישית והן ברמה הארגונית, והמוביל לצמיחה אישית ולשיפור בביצועים של עובדים ומנהלים.

בקורס 'כלכלן פרקטי', מוענקים לסטודנטים ידע וכלים מעשיים, שיאפשרו להם השתלבות קלה בשוק העבודה בסיום הלימודים. כל נושאי הקורס מתורגלים באמצעות מחשב, כולם נבנים כ 'Case Studies' בהשראה של מחלקות כלכליות בחברות הגדולות במשק. יתרון ספציפי לקורס הוא הענקת תעודת הסמכה חיצונית של כלכלן פרקטי, המוענקת לסטודנטים שמסיימים את הקורס בהצלחה. התעודה מוכרת בשוק העבודה ומקנה למחזיק בה יתרון מקצועי.

ב'קורס יזמות' מוכשרים הסטודנטים באופן בסיסי בניתוח ובתכנון אסטרטגי של היחידה העסקית, וגם מתנסים בהכנת תוכנית עסקית ובהצגת מצגת עסקית.

נושא היצירתיות מקבל ביטוי בקורס 'חשיבה יצירתית בשיווק'. הסטודנטים נחשפים לטכניקות לשיפור החשיבה היצירתית בפתרון בעיות ובפיתוח מוצרים חדשים. עוד הם לומדים על אתגרי הפרסום במאה ה-21, על מאפייני הפרסום היצירתי ועל חשיבות ניסוח מסרים אפקטיבי. התיאוריות הופכות מציאות, בזמן שהסטודנטים מתרגלים תבניות פרסום יצירתיות.

הקורס 'ניהול ירוק' נבנה לאור החשיבות הרבה שמעניק העולם האקדמי בשנים האחרונות לנושא הקיימות ואיכות הסביבה. הקורס מספק היכרות והבנה של עולם תוכן זה מנקודת מבט ניהולית, במטרה להכשיר מנהלים בעלי ידע והבנה בתחומים אלו, כדי שיוכלו להתמודד עם ההתפתחויות החדשות ועם הדרישות החוקיות והאתיות הנדרשות מפירמות בתחום זה. המרכז האקדמי רואה בנושא הקיימות סוגיית ליבה, שבאה לידי ביטוי בין היתר בהזמנת נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, אחד הדוברים הבולטים של חשיבה ירוקה בזירה הבינלאומית, לביקור במרכז בקיץ האחרון.

הסטודנטים לתואר שני במינהל עסקים בוחרים באחד ממסלולי ההתמחות הבאים: ניהול השיווק, ניהול עסקים גלובאלי, ייעוץ והתנהגות ארגונית, מימון, ודיני עסקים.

אם בלימודי התואר הראשון, קל וחומר במסלול לתואר שני, נבנה מכלול הקורסים בהסתמך על הידיעה, כי סטודנט, שיבקש להשתלב בשוק העבודה בסיום לימודיו, יידרש לידע מצד אחד, וליכולת יישום הידע בשטח. לכן, מדגישים הקורסים את הקשר בין תיאוריה לשטח, ומקנים את הידע והיכולת להשתלב בעולם הניהול הישראלי והגלובאלי. בנוסף, בראייה עתידית ומתוך רצון להיענות לדרישות המשק והכלכלה ובתובנות שגובשו עם מקבלי ההחלטות בהתאחדות התעשיינים בישראל, מתכוון המרכז להציע בעתיד הקרוב התמחות וקורסים מעשיים בתחום הקמעונאות.

מספר דוגמאות לקורסי בחירה המוצעים לתלמידי התואר השני מוכיחים כיצד הפך המרכז האקדמי את התובנות הנ"ל להקניית ידע בצד פרקטיקה בכל תחום התמחות.

הקורס 'עולם העבודה החדש'  מלמד נושאים בוערים ועדכונים אחרונים בשוק העבודה, הקורס 'שיווק רשתיות חברתיות' נבנה כחלק מההכרה בכוחם ההולך וגדל של הרשתות החברתיות בניהול העסקי, וההבנה למקום הרחב של העולם הדיגיטאלי בעת הזאת, ואילו הקורס "מיזוגים ורכישות' מוצע לסטודנטים המתמחים במימון וחשבונאות לאור גידול במימדי התופעה בשנים האחרונות.

בין הקורסים המוצעים למתמחים בניהול השיווק, נמצאים הקורסים שיווק אסטרטגי, שיווק פוליטי, שיווק ספורט והכנת תוכנית שיווקית.

בקורסים המתייחסים לעולם המיסוי הישראלי והגלובלי נמצאים קורסים המתייחסים לשנויים בתחום המיסים. הקורס 'מיסוי בינלאומי' מתייחס לשינויים שחלו בתקופה האחרונה בנושא המיסוי של ישראל למול ארצות הברית. הקורס 'מימשל תאגידי' מלמד על ההבדלים בין מיסוי, החל על תאגידים, לבין חוקי המיסוי בשוק הפרטי, וקורסים נוספים כדוגמת 'אתגרי ההווה והעתיד במיסוי רב לאומי', 'אופציות וחוזים עתידיים', 'מודלים פיננסיים', 'מבוא לניהול מו"מ בין- תרבותי וגלובלי', 'מימון בינלאומי', 'ניהול עסקים לפי הדין הישראלי והסכמי מס בינלאומיים'.

על הקשר בין עולם הכלכלה הישראלי והבינלאומי לומדים גם בקורס 'הבראה והשבחת חברות מקומיות וגלובליות'. הקורס במהלכו מבינים הסטודנטים כיצד ניתן לבצע שינויים בניהול אסטרטגי של חברות בארץ ובחו"ל, כדי לשפר את ביצועיהן באופן משמעותי וגם כדי לקבל החלטות מושכלות בעת גיבוש אסטרטגיה לחברה, הנמצאת במצב בו היא זקוקה להשבחה.

בשנים האחרונות הוכיחו מחקרים רבים את הקשר ההדוק בין פסיכולוגיה חיובית בעבודה, שמטרתה למצוא ולטפח חזקות, תכונות חיוביות ועוצמות פנימיות של האדם, להצלחתו שלו ושל הארגון, כמו גם הגדלת שורת הרווח של הארגון כתוצאה מכך. ארגונים רבים הפנימו, כי המשאב האנושי הוא החשוב מכולם, לכן הם נותנים מקום לטיפוח העובד באמצעי זה. מידע זה הוביל את המרכז לשלב את מקצוע הפסיכולוגיה בחלק לא מבוטל של הקורסים.

כדוגמא נותן פרופ' הורניק את הקורס 'אינטליגנציה רגשית בעבודה'. לדבריו, המידע הנרכז בקורס, מאפשר לסטודנטים להכיר את המהפכה המתחוללת בשני העשורים האחרונים בתחום זה, כמו גם את ההוכחות המחקריות של חוקרי התנהגות בנושא חשיבות הרגשות בעבודה. הסטודנטים מכירים מודלים שונים של אינטליגנציה רגשית, ולומדים על הקשר בינה להצלחה בקריירה.

קורסים נוספים המצביעים על הקשר בין עולם העבודה לפסיכולוגיה, הם 'לחץ ושחיקה בעבודה', 'התמודדות עם בדידות', ו'מנהיגות בארגון וניהול קונפליקטים'. קורס מיוחד, 'כלכלה אישית וצמיחה', נבנה מתוך הבנת החשיבות וההשפעה הרבה שיש לתא המשפחתי על העובד. הסטודנטים לומדים על הקשר ההדוק בין ניהול כספים נכון לצמיחה וליציבות פיננסית, כמו במשפחה, כך בארגון.

התמחות נוספת לתלמידי MBA היא  'דיני עסקים', השנה הושם דגש על לימוד עבירות של צווארון לבן, לנושא זה נבנה קורס מיוחד. פרופ' הורניק מצביע על ביקוש רב לקורס 'מציאות פסיכולוגית מול מציאות משפטית', שמציג לסטודנטים סוגיות בסיסיות במשפטים ואת הקשר שלהם לפסיכולוגיה. במהלכו דנים בנושאים כמו מבנה המוח האנושי, הזיכרון האנושי, תעתועי והשתלת זיכרון, ולומדים על הקשר בינם לנושאים משפטיים כמו הטיית עדים, מתן עדויות ילדים, תפיסת פרצופים במסדרי זיהוי, ועוד.

אחת מגולות הכותרת של הקורסים לתלמידי ה- MBA הוא הקורס המעשי 'משחק עסקים'. במהלכו רוכשים הסטודנטים השכלה נרחבת ושיטתית בתחומי ניהול שונים. זהו קורס אינטגרטיבי, המשלב את כל תחומי הלימוד שנלמדים בתכנית ה-M.B.A, ומאפשר לכל משתתף  להרחיב את הידע העסקי שלו, ומקביל להתמודד באופן אישי עם אתגרים, בהתאם ליכולותיו האישיות והעדפותיו המקצועיות.

לסיכום,

ההיצע רחב וכל סטודנט בוחר את הקורס במרכזו הנושא שקרוב מצד לתחומי התמחותו והתעניינותו. כל בחירה והרווח העצום בצידה.

*הכתבה באדימות המרכז האקדמי פרס

סגור