פורום מערכות מידע

בהנהלת: ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי  |  מסר למנהל/ת הפורום
מטרת הפורום הינה לשמש מקום מפגש למתעניינים בלימודים גבוהים בתחום מערכות מידע, ולספק מידע אודות תכני הלימודים, דרישות הקבלה וההשתלבות בשוק העבודה.
 
ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי

ד"ר אילן (דניאל'ס) רחימי הוא ראש ההתמחות לניתוח מערכות מידע בקריה האקדמית אונו. מעבר לתפקידו זה הוא שימש במגוון תפקידים כמו גם כחבר נשיאות לשכת מנתחי מערכות המידע וחבר הוועדות המקצועיות בלשכה. ד"ר רחימי, הוא בעל תואר ראשון מהמכללה למנהל, בעל תואר שני במנהל עסקים מהקריה האקדמית אונו ותואר שלישי במערכות מידע מאוניברסיטת מנצ'סטר, אנגליה.

 
אחד התחומים המרתקים והמתפתחים בתחום טכנולוגית המידע הוא הבינה העסקית (BI). בהתאם לכך, נלמד נושא ה-BI כקורס אקדמי מלא במסגרת תוכניות הלימודים המובילות בטכנולוגיות עסקיות. בכנס BI 2009 שנערך לאחרונה בארץ התכנסו 400 מנהלי מערכות מידע ומנהלי IT מתחום ה-BI וערכו רב שיח על תחום זה שמלמד על חשיבותו ומרכזיותו. לדברי רז הייפרמן, סמנכ"ל מערכות מידע ב-"ביטוח ישיר" ואחד הדוברים המרכזיים בכנס: "השאלה האם לעשות או לא לעשות BI עברה מן העולם. כיום, השאלה היא איך עושים אותו נכון ומותאם לתקופה". לדבריו, "אנו נמצאים בעידן מיתון ואי ודאות, וזה עושה משהו לכל ארגון. אני מאמין, כי דווקא בתקופות כאלה יש לכלי הבינה העסקית חשיבות גדולה יותר. ארגונים המנוהלים היטב, הם שישרדו את התקופה וייצאו ממנה מחוזקים". "יש לבינה העסקית (BI) חשיבות רבה תמיד, אלא שדווקא כעת נדרש להטמיע כלי בינה עסקית באופן עמוק ומהיר יותר", אמר רז הייפרמן. "ה-BI ממלא כיום צורך אמיתי בארגונים, ויש הבנה ברורה שאין פתרון אחר", הוסיף. הייפרמן, ואף ציטט מחקרים של גרטנר, שלפיהם נושא הבינה העסקית היה ב-2008, וממשיך להיות גם השנה, בראש סדר העדיפויות של מנהלי מערכות המידע. פלורה לוין, מנכ"לית חברת BI-Pro חיזקה את דבריו " ה-BI מככב בראש הטכנולוגיות שמנהלי מערכות מידע משקיעים. אנו רואים בהתמדה את הכוח של המידע וכמה ארגונים זקוקים לו בשל התועלות הטמונות בו". רועי פסטרנק, מנהל קבוצת BI, אורקל ישראל אמר כי 70% עד 80% מהעובדים בארגון המודרני נדרשים לקבל נתונים מבוססי בינה עסקית בזמן אמת. לקריאת הכתבה במלואה כפי שפורסמה באתר "Dailymaily" ניתן ללחוץ על הקישור המצורף. אשמח להרחיב ולענות לשאלות גולשים בתחום המעוניינים ללמוד את הנושא ולהעמיק בתחום.
תומר | 21:19  18/06/09
היי עמית קראתי את מה שכתבת. האם תוכל להסביר מה זה בינה עסקית ? תומר
תומר שלום, בינה עסקית היא הערך המוסף לכל ארגון שמסייע למנהלים ולעובדים בקבלת החלטות במהירות וביעילות. מערכות ה BI מאפשרות זמינות ונגישות לנתונים ולמידע הקיים בארגון וממקורות חיצוניים לו ומאפשר להציג אותם באופן היעיל והנוח ביותר . כלי הבינה העסקית (BI-Business Intelligence) מאפשרים לאסוף, לאפיין, לנתח ולגבש את המידע הרב הזורם בארגון, לתמונה עסקית המאפשרת לדרגי הניהול להשתית את קבלת ההחלטות על מידע אמין ומאוחד וזאת על מנת להתמודד עם מצבים משתנים ותהליכי ניהול הדורשים תגובות והחלטות נכונות ומהירות לשוק דינאמי.
שלום, אפשר לקבל פירוט על נושאי הלימוד בקורס BI שמוזכר כאן ? תודה מראש, אסף.
אסף שלום, בקורס בינה עסקית נלמדים מודלים מרכזיים בתחום של בינה מלאכותית שעליהם מבוססים כלי כריית נתונים ומשמשים לניתוח כמויות גדולות של נתונים והפיכתם למידע חיוני לארגון. כמו כן נלמדים בקורס BI הארכיטקטורות השונות של מחסני נתונים, טכניקות לעיצוב מחסן נתונים, מתודולוגיות וכלים ל –BI הכוללים כלי ETL לשליפת נתונים מתוך מערכות תפעוליות, כלי OLAP לניתוח רב ממדי, כלי דווח וכן עקרונות וטכניקות לכריית נתונים (Data Mining). קורס BI צריך לשלב בין תיאוריות והיבטים מעשיים של כל אחד מן הנושאים שלעיל. לפיכך, מרבית הקורסים בתחום נלמדים במעבדות המחשבים, כך שהסטודנטים בקורס מקבלים הזדמנות להתנסות בעבודה בסביבה של המערכות המתקדמות ביותר.
סגור