מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה העלה שמורים למדע וטכנולוגיה שהשתמשו בסרטוני אנימציה במהלך השיעור הגבירו את המוטיבציה של תלמידיהם ללמוד והביאו לשיפור במיומנות החשיבה שלהם.
במחקר, שערך ד"ר יגאל רוזן, נבדקו 418 תלמידים מחמישה בתי ספר יסודיים ושלוש חטיבות ביניים. תלמידי קבוצת המחקר למדו במסגרת שיעורי מדע וטכנולוגיה בסביבת לימודים מתוקשבת שכללה לפחות שלושה סרטוני אנימציה בשבוע ותלמידי קבוצת הביקורת למדו אצל אותו המורה בשיטת הלימודים "הרגילה".
סביבת הלימודים המתוקשבת כללה הצגת סרטוני אנימציה של חברת brainpop, שהוקרנו בפני כל הכיתה או על מחשב אישי של כל ילד, על פי התשתית בבית הספר, כאשר אחרי כל סרטון הוקרן חידון מקוון על ידי המורה על נושא הסרטון. בנוסף, יכלו התלמידים לצפות בסרטונים נוספים מהאתר של brainpop בבית ואף לשלוח שאלות בדואר אלקטרוני למומחים בתחום.
"העברת ידע ומיומנויות למצבים חדשים היא אחת הרמות הגבוהות ביותר של חשיבה. מדובר בהעברת הידע שנלמד למצב חדש ולא מוכר לדוגמא, התלמידים למדו על מסה, משקל וחוקי ניוטון ואז התבקשו להשתמש בידע הזה למשימה חדשה לגמרי: לתכנן מגרש כדורסל על פני הירח", הסביר ד"ר רוזן את המושג "חשיבה מסדר גבוה" שנבדקה במחקר.
מהממצאים עולה כי התלמידים שלמדו בעזרת סרטוני האנימציה שיפרו בצורה משמעותית את יכולת החשיבה מסדר גבוה. תלמידי היסודי שיפרו ציון של 44.3 לציון של 63.6 (חשוב לציין כי לא מדובר במבחן רגיל, אלא במבחן ייחודי לבדיקת חשיבה מסדר גבוה) לעומת זאת, תלמידי קבוצת הביקורת לא שיפרו כמעט את יכולתם להעברת ידע למצבים חדשים – מציון של 43.6 לציון של 45. תלמידי חטיבות הביניים מקרב קבוצת המחקר העלו את הציון של 48.5 לציון של 72.5 לעומת תלמידי קבוצת הביקורת שעלו מציון של 50.6 לציון של 51.6.
שינוי משמעותי נמדד גם במידת המוטיבציה ללמוד מדע וטכנולוגיה. תלמידי קבוצת הניסוי עלו מציון ממוצע של 3.2 (במדד של 1-5: 1-מוטיבציה נמוכה; 5-מוטיבציה גבוהה) לציון ממוצע של 4.4. תלמידי קבוצת הביקורת הראו ירידה מציון ממוצע של 3.2 לציון ממוצע של 3.0. התלמידים אף ביקשו לצייר את שיעור המדע והטכנולוגיה בכיתתם. בעוד שבתחילת המחקר מרבית התלמידים ציירו את הכיתה כשהמורה במרכז, לאחר ההתנסות המתוקשבת ציירו רוב תלמידי קבוצת הניסוי את התלמיד במרכז האינטרקציה הכיתתית. לדבריו של ד"ר רוזן, גם המורים עצמם ציינו כי הם לעולם לא ראו את התלמידים מרוכזים כל כך.
"השימוש בסביבת לימודים שכוללת סרטוני אנימציה לא רק משפר את מיומנות החשיבה ולא רק מגבירה את המוטיבציה אלא גורם לשינוי תפישתי כולל בדבר מהות הלמידה", סיכם ד"ר רוזן.
עיין ברשימת המוסדות האקדמיים בהם תרצה ללמוד. השאר פרטים ונציג המוסד המבוקש ייצור
עמך קשר בהקדם: