לימודי פסיכודרמה

לימודי פסיכודרמה

הטיפול בפסיכודרמה משתמש בכלים מעולם הדרמה והמשחק על מנת לסייע למטופל להבין בצורה עמוקה יותר את עולמו הפנימי ואת מערכות היחסים השונות המרכיבות את חייו

 

השימוש בשיטה ייחודית הנקראת "פסיכודרמה" התרחב מאוד בשנים האחרונות לאור יעילותו המוכחת של כלי טיפול זה.

מהי פסיכודרמה?

פסיכודרמה היא שיטת טיפול חוויתית שהומצאה על ידי יעקב לוי מורנו, פסיכיאטר יהודי אמריקאי-אוסטרי שחשב שנכון יותר להתמודד עם בעיות פסיכולוגיות באמצעות טיפול ביצירה והבעה. 
הטיפול בפסיכודרמה משתמש בכלים מעולם המשחק והדרמה בכדי לסייע למטופל להבין בצורה עמוקה יותר את עולמו הפנימי ואת מערכות היחסים השונות המרכיבות את חייו. באמצעות פסיכודרמה מקבל המטופל כלים בעזרתם יוכללשנות מצבים שונים בחייו, להימנע מתגובות לא רצויות ולפעול בדרכים חדשות שיכולות לשפר את חייו. ישנן דרכים שונות לטיפול באמצעות פסיכודרמה, בהן נדון בהמשך במאמר זה.

ביוונית משמעות המילה "פסיכודרמה" היא "דבר הנעשה בעזרת הנפש". פסיכודרמה הינה שיטת טיפול המבוססת על פעולת הנפש והגוף, סימולציות ומשחקי תפקידים. השימוש בכלים הדרמטיים של "תנועה ופעולה" נעשה מתוך אלתור ועשייה ספונטנית.

כל אלו, מובילים את המשתתפים/ות בפעילות בתהליך של פסיכודרמה, מאפשרים להיפתח לנקודות מבט חדשות ושונות, להתאמן בשיפור דפוסי התקשורת הבינאישית, בהתמודדות עם מצבי לחץ ולרכוש חלופות התנהגותיות כמענה לקונפליקטים פנימיים וחיצוניים.

פסיכודרמה מקנה תועלות נוספות, חשובות לא פחות, המאפשרים למשתתפים שחזור ועיבוד אירועים והתנסויות מהמציאות או מהפנטזיה לכדי תובנות ודרכי פעולה, כמו גם, פריקת רגשותיהם והגעה לקתרזיס.

בנוסף למונח "קתרזיס" שאבה השפה של פסיכודרמה מושגים נוספים מאוצר המילים של הדרמה היוונית העתיקה: סצנה, פרוטגוניסט (הדמות הראשית, המהווה גורם מרכזי בדרמה), ועוד...

לפעולה הפסיכודרמטית נקודות דמיון נוספות לדרמה היוונית העתיקה (בעיקר לטרגדיה היוונית). לדוגמא, האופן שבו מתפתח המהלך הדרמטי. בשתיהן, סצנה אחת מקדמת לעבר האחרת וכולן "צוברות תנועה" לקראת הקתרזיס.

מלבד הקרבה הטכנית, ישנה גם קרבה הקשורה לתוכן. הדרמה היוונית העתיקה, המונחת ביסוד התיאטרון המערבי, מקורה בטקסטים הקדומים שליוו את הפולחן השבטי. ברבות השנים, הפכו הטקסטים הללו ביוון, למחזות מוצגים.

הדרמה כיוונה את השבט ואת קהל הצופים, לתחושת הזדהות ושחרור רגשי, כחלק מאקט פולחני שנועד להשביע את כוחות הטבע. כלומר, התרבות הקדומה הכירה בצורך האנושי של בני האדם לבטא רגשות עזים, באופן אישי והקבוצתי, וזימנה לאדם התנסות חווייתית שנתנה פורקן לצרכים הנ"ל.

התרבות המודרנית התרחקה מאוד מצרכים אלו, בהתמקדותה בשכלתנות יתר. פסיכודרמה שבה ושמה אותם על מרכז הבמה (תרתי משמע...). שכן, היא מאפשרת תחושה של "יחד", מזמנת מפגש עם ריגושים ראשוניים שנדחקו, מקרבת מגע עם תכנים קולקטיביים קדומים, ויש בכוחה להביא לידי רגשות שחרור ונחמה.

אמונות יסוד - פסיכודרמה

אבי שיטת "פסיכודרמה" (Moreno 1889-1974), יעקב לוי מורנו, האמין כי בכל אדם יש מן הכוח הבורא והיוצר. וכי גילוי מקורות הספונטאניות שלו, חיוני כדי להפגיש את האדם עם כוח פנימי עוצמתי זה, שכן, הספונטאניות היא כוח הפועל בהווה ומניע את הפרט לקראת תגובה הולמת במצב חדש ותגובה חדשה על מצב ישן.  בהתאם לכך, המילה "דרמה", אין משמעותה כאן "משחק" או "הצגה" ולא נדרש שום ידע במשחק בכדי להתנסות בשיטת פסיכודרמה.

פסיכודרמה - עקרונות השיטה ויתרונותיה


דיאלוג על בסיס פעולה - בכל מקום בו נעשה שימוש בשיטת פסיכודרמה, בין אם בטיפול, ייעוץ, ארגון או בתחומי ההדרכה, חינוך ויצירה, מציעה ה פסיכודרמה אמצעי דיאלוג על בסיס פעולה.

במילים אחרות, במקום להתמודד עם סוגיות חיים שונות באמצעות "דיבור על", הן מוצגות באופן "מוחשי" בפועל. התנסות חווייתית פסיכודרמטית זו, המבוססת על אלתור וביטוי ספונטאני, מסייעת בשחרור רגשות, ארגון מחדש של החיים, הגדרת צרכים והצבת מטרות.

חילופי תפקידים - חילוף תפקידים מספק לכל אחד מן המשתתפים הזדמנות "להיכנס אל תוך עורם" של חברים לפעילות הפסיכודרמטית. היכולת לראות את המציאות בעיני האחר וההבנה "כיצד האחר רואה אותי", יוצרים נתיב ישיר לשיתוף פעולה על בסיס ידידותי ואמפתי (ולאו דווקא תועלתי), תוך היפתחות לנקודות מבט אחרות ושונות.

קיום סימולציות ב"תנאי חממה" - פסיכודרמה מאפשרת התנסות "על יבש" במצבים עתידיים אפשריים. דבר שמחד מגביר את הפוטנציאל למציאת המענה המתאים ביותר עבור המצבים הללו ומאידך, במידה והפתרון מתגלה כלא מתאים, לא נגרם למעשה שום נזק.

שבירת דפוסי התנהגות מוכרים - באמצעות פסיכודרמה ניתן להעלות מצבי חיים שונים מהעבר הקרוב והרחוק, תוך בדיקת חלופות התנהגותיות אפשריות למענה שניתן בפועל, "בזמן אמת", לאירועים הללו. באופן זה, הפעולה הפסיכודרמטית הספונטנית, מהווה ככוח הפועל בהווה ומניע את הפרט לקראת תגובה הולמת במצב חדש ותגובה חדשה על מצב ישן.

לימודי פסיכודרמה

תוכנית הלימודים להכשרת מטפלים בפסיכודרמה הוקמה כמענה לצורך שקם והתעורר מהסביבה הקרובה, ללמוד, להבין ולגעת בפסיכודרמה מהצד המטפל. מטרת התכנית להכשיר מטפלים בפסיכודרמה שישתלבו בסיום לימודיהם בעבודה טיפולית עם אוכלוסיות רגילות ומיוחדות.  הלימודים מבוססי התנסות ותיאוריה, ובמהלכם הסטודנט עובר תהליך אישי כחלק מקבוצה קטנה.

מסלול הלימודים הינו תלת שנתי, בן שני סמסטרים, במסגרת של יום לימודים שבועי מרוכז, בן 9 שעות. במהלך הלימודים, משתלבים התלמידים בעבודה מעשית בתחום הפסיכודרמה, במסגרות חינוכיות וטיפוליות שונות.
בסיום הלימודים מקבל הסטודנט תעודת מטפל בפסיכודרמה מטעם מכון כיוונים המוכרת על ידי FEPTO  (הארגון האירופאי למוסדות הכשרה בפסיכודרמה), והאיגוד הישראלי לפסיכודרמה. התעודה פותחת בפני הבוגרים מגוון אפשרויות תעסוקה לדוגמא: בתי חולים, פנימיות, גני ילדים, בתי ספר, חברות וטיפול במסגרת קליניקות פרטיות.

נושאי לימוד עיקריים:

פסיכודרמה דרך הגוף *יסודות הפסיכודרמה *פסיכודרמה קלאסי *הנחיית פסיכודרמה* אנליזה קבוצתית *פיתוח מיומנות בהנחיית קבוצות *פסיכודרמה אנליטית *התנסות חווייתית בפסיכודרמה *שילוב אומנויות בפסיכודרמה *הבימה הפסיכו דרמטית *מבואות בפסיכולוגיה *סמינר קליני *עבודה מעשית (פרקטיקום) *הקול המרפא *אנליזה ביואנרגטית *סוציומטריה *תאוריית/ניתוח תפקיד. 

 מאת יפי שפירר מרצה במכון כיוונים



סגור