התכוננות לבחינה מחייבת ארגון תכנית עבודה, בה יש לקחת בחשבון מספר גורמים:
נתונים אישיים
בדקו את עצמכם, האם אתם "טיפוסי יום" או "טיפוסי לילה"- מתי אתם יעילים יותר? האם בלילה עד מאוחר, או בשעות הבוקר המוקדמות.
בכל אופן, יש להקפיד על ארוחות מסודרות ולא לוותר על מינימום של שעות שינה.
לבד או עם חברים
כיצד אתם לומדים טוב יותר?
לבד, באופן עצמאי, כי עם חברים מפטפטים ומבזבזים זמן, או בקבוצות לימוד, כי בקבוצה יש אפשרות לשאול אחד את השני ולהסביר אחד לשני, וכך להבין טוב יותר את החומר.
יתכן שילוב בין השניים:
לימוד עצמי ראשוני – להכרה ושינון החומר.
לימוד בקבוצה – לחזרה אחרונה ולחיזוק נקודות חלשות.
חלוקת הזמן ליחידות לימוד והפסקות
בדקו מניסיונכם בעבר, כמה זמן אתם מסוגלים ללמוד ולהיות מרוכזים ללא הפסקה.
למשל, 50 דקות לימוד ו-5 – 10 דקות הפסקה.
הפסקות ושיטות התרגעות
- יש תלמידים שפעילות גופנית במשך מספר דקות ממריצה להם את הדם ועושה אותם יותר ערניים.
- יש אחרים שאכילה, שתייה או תנומה קצרה מאפשרת להם לחזור ללימוד אפקטיבי.
באופן כללי חשוב לזכור: הפסקות הן מרכיב חשוב מאוד בתהליך הלימוד. עם זאת, הפסקות ארוכות מידי מוציאות מן הריכוז.
שיטות לימוד
רצוי מאוד ללמוד בשיטות מגוונות כדי לשמור על הערנות.
בפעם הראשונה יש לקרוא את החומר ולסמן קטעים חשובים במרקר. לאחר מכן כדאי לכתוב נקודות חשובות והערות לוואי. בפעם השלישית כדאי לקרוא רק את הקטעים המסומנים או את הנקודות שכתבתם.
כדאי לציין פרקים ונושאים לא ברורים ולחזור אליהם בלימוד משותף עם חברים.
חומר הלימודים
לקראת כל בחינה גדולה כדאי להגדיר לעצמכם פרקים ונושאים "קלים" ונושאים "קשים" ומסובכים יותר. מחקרים הוכיחו שזוכרים יותר את מה שלומדים בתחילת הלימוד ובסופו, וזוכרים פחות את מה שבאמצע הלימוד. על כן כדאי להתמקד באמצע תהליך הלימוד דווקא בפרקים הקלים לנו יותר, אלו שאני שולטים בהם באופן יחסי.
בחומר הקשה כדאי להתמקד בתחילת הלימוד לקראת הבחינה, ובסופו.
אילוצי זמן
מאחר ואני מוגבלים בזמן העומד לרשותנו ללימוד לקראת הבחינה, רצוי מאוד שנתכנן מראש חלוקה יעילה ואפקטיבית של הזמן כדי שנספיק לעבור על כל החומר. ניתן לעשות זאת באמצעות:
1. חלוקת החומר כולו לנושאי משנה.
2. קביעת סדר הלימוד מראש.
3. החלטה מראש כמה זמן יוקדש לכל פרק (ימים, שעות).
4. תכנון מוקפד על סדר היום: ארוחות, שינה, שעות לימוד עצמי, שעות לימוד בקבוצה.
חשוב לזכור:
יש להחליט החלטה עקרונית, מה עושים במקרה שלא מספיקים ללמוד פרק ביחידת הזמן שהקצבתם. האם להמשיך וללמוד פרק זה על חשבון הזמן של הפרק הבא, או להיצמד לתוכנית ולהבטיח חזרה מסודרת ושיטתית על כל הפרקים והחלקים של החומר.
קשיים ואילוצים אובייקטיביים- חיצוניים
בנוסף לנתונים האישיים ולקשיים של חומר הלימודים, אנו נתקלים גם בקשיים חיצוניים, כמו עבודה, אחריות למשפחה וכד'. קשיים אלה עלולים להקשות ולהפריע בביצוע תכנית ההכנה למבחן התכוננת מראש.
גם כשנוצר קושי חיצוני, אסור לבטל את התוכנית כולה. יש לערוך התאמה מחדש לאור האילוצים החדשים ולקבוע מחדש סדרי עדיפויות ותכנית פעולה מסודרת.
לחץ התרגשות והרפיה
אחד החששות המלווים כל נבחן הוא הפחד שמא כל מה שלמד ישכח ויעלם מהזיכרון בזמן המבחן ("בלק אאוט").
כיצד אפשר להפחית את הסיכוי להגיע למצב של שכחה בזמן המבחן?
1. ללימוד מתוכנן, שיטתי ורגוע, כפי שהוצע בסעיפים הקודמים, יש השפעה על ההרגשה במבחן.
2. רצוי לא ללמוד בערב האחרון לפני הבחינה כדי להגיע למבחן רגוע ושלו.
3. כדאי לרשום על פתק מספר נוסחאות, או משפטים חשובים, שאותם אתם מכירים היטב. במבחן, כש"הכל נעלם מהזיכרון", הזכירו לעצמכם משפטים אלה, וכך בדרך אסוציאטיבית החומר יחזור לזיכרונכם.
הערה לסיום
חשוב מאוד לזכור! המבחן שלקראתו אתם מתכוננים, הוא חשוב מאוד. אבל תמיד יש "אחרי המבחן": חשבו על מה שתעשו אחרי המבחן וקחו הכל בפרופורציה נכונה. זה לא "סוף העולם".
זכרו שרבים עשו את המבחן לפניכם ונשארו בחיים.
ועכשיו, אחרי כל המילים הגדולות הגיע הזמן לפתוח את הספרים ואת המחברות ולהתחיל ללמוד.
בהצלחה ! ! !
הכתבה באדיבות מכון לחמן
קישור רלוונטי: פורום בגרויות
עיין ברשימת המוסדות האקדמיים בהם תרצה ללמוד. השאר פרטים ונציג המוסד המבוקש ייצור
עמך קשר בהקדם: