מה עלי לדעת אם אני רוצה לפנות ללימודים ברפואה סינית - תזונה – שיאצו, טווינה או עיסוי, למשל?
משך הלימודים -
* בכל בית ספר נהוג לפרט מספר שעות שונה (לפעמים בספירה אקדמאית שמחשיבה את שעות ההפסקה בתור שעות לימוד כדי לנפח הסך הכללי). בבתי ספר מסוימים מוצעים קורסי העשרה ללא תשלום שאינם רלבנטים לתכנית הלימודים אך מסייעים לנפח את מספר השעות הדל שבתכנית הלימודים שלהם.
* הטעייה נוספת המקובלת במקומות מסוימים היא קביעת משך לימודים שונה משנה לשנה. כך, למשל, בשנה אחת הם יכולים לכלול מספר רב מאוד של שעות (שרובן למעשה רפואה מערבית ותכנים לא רלבנטיים שונים) ובשנה השנייה והשלישית ללימודים מספר שעות מצומצם ביותר (לרוב באותה עלות). תכנית לימודים תקינה כוללת מספר שעות לימוד דומה בכל שנה!
* הטעייה נוספת כוללת שיעורים וירטואלים או דומים. למשל קורס המועבר דרך האינטרנט מטעם מסגרת מסחרית של תוספי מזון וצמחים נחשב לחלק מסך שעות הלימוד בשנה שנייה בשיאצו, או למשל פעולות ´התנדבות´ לערבי מבוא של בית ספר נחשבות כמוכרות לשעות קליניקה. הטעיות כאילו גובלות בחוסר יושר.
עלות - את עלות הקורס יש לחשב לפי מספר השעות הרלבנטי והאמיתי שבקורס. לעתים קורסים בני 150 שעות עולים כמעט כמו קורס בין 450 שעות ויותר...
מסלול הכשרה של מורים - יש לברר אם מסלול ההכשרה יסודי, מה משך המסלול, הדרישות ובאיזו מידה הערכת התלמידים משפיע על מעמדו של המורה.
לימודי רפואה מערבית - בתי ספר רבים נוטים להפריד את הרפואה המערבית משאר תכנית הלימודים ולקבץ בה מספר תלמידים רב מאוד שכולל מספר קורסים ביחד.
יש לברר מה הזיקה של תכנית הלימודים המערבית לחומר הקיים ובאיזה אופן היא משתלבת בתוכו.
גיבוי – כיצד מגבה בית הספר את לומדיו/בוגריו בתום הלימודים ובלימודים עצמם.. האם הוא מבטיח הבטחות שווא של עבודה מובטחת בעוד שמקום עבודה לוקח בסופו של דבר את עובדיו על פי כישוריהם ולא על פי המקום בו הם למדו!
חומר לימוד - מומלץ לכל תלמיד הבוחר להירשם לבית ספר מסוים לבדוק היטב את חומר הלימוד, מידת התחדשותו מדי שנה והיקפו. למשל, מצגות מפורטות ועשירות הנמסרות לצפייה בביתו של התלמיד. ספרי לימוד מעודכנים. האם הם נרכשים ע"י התלמיד או מתקבלים ע"י המוסד כחלק מתוכנית הלימודים. בתקופת האינטרנט שבה אנו חיים יש לבדוק אם המוסד נתמך ע"י אתר מקצועי או שהאתר משמש ככלי שיווק בלבד למקצועות הנלמדים
תכנית לימודים - מומלץ לכל מתעניין לבקש תכנית לימודים מפורטת (לרמה של מה נעשה בכל שעת לימוד) ולהשוות אותה עם תכניות לימודים ממסגרות אחרות. במיוחד כדאי לשים לב לכמות השעורים הרלבנטיים לרפואה סינית, לשיאצו , טווינה או למקצוע הנבחר. במקומות שונים נהוג להציע לתלמידים אין ספור קורסים לא רלבנטיים (מיוגה ועד סדנאות להעצמה רוחנית) או, לחילופין, השתתפות בעשרות שעות של פרויקטים קהילתיים יזומים אשר לכשעצמם הינם ברוכים, אך אין שום הצדקה להכליל אותם כשעות לימוד בשכר!
שעות תרגול - מומלץ לוודא מי נוכח בשעות התרגול והאם הן תואמות את יום הלימודים בו אתה משתתף.האם בית הספר משריין שעות תרגול מעבר ללימודים,כי לא לכולם יש את כל התנאים להתאמן בבית מעבר לשעות הלימוד
אתר אינטרנט- אתר האינטרנט הוא פניה של מסגרת הלימודים המנהלת אותו. האם מדובר באתר מסחרי המשדר: ´בוא ללמוד אצלנו ואחרי שתסיים, שלום ולא להתראות´ או שהוא משדר מקצועיות, תמיכה בידע, עבודות ומידע מחקרי המלווה את הבוגר לאורך כל שנות עיסוקו והתעניינותו בתחום.
ביקור - החשוב מכל, לבקר ולראות במו עינייך קבוצות לימוד. לבדוק תכניות המשך ויכולת התפתחות במסגרת. לפגוש תלמידים משנים מתקדמות ולבדוק את מידת שביעות רצונם.
השוואה- אל תסמכו על זיכרונכם רשמו אח התשובות לשאלות וערכו טבלה משווה כך שבבואכם להחליט ההרגשה לא תהייה המרכיב היחידי להחלטה אלה גם השכל הישר.
גיל וינבאום | 16:30 06/08/09
שלום לך,
מסכים עם הכתוב למעט הדברים הבאים:
רפואה מערבית: אין 2 רפואות מערביות אלה רפואה מערבית אחת!
לכן אין להכפיף את הרפואה המערבית לקורס הנלמד. כיוון שאנו חיים בעולם המערבי ויגיעו אלינו מטופלים עם מחלות בהגדרתן המערבית, עם תרופות מערביות ועם בדיקות מעבדה וצילומי רנטגן מערביים. על כל מטפל ברפואה משלימה לדעת את הדברים הללו על בוריין, ואין זה משנה אם הוא לומד שיאצו או רפלקסולוגיה.
סדנאות העשרה ש"מעבר לחומר":
כמטפלים הוליסטיים חשוב שתהה לנו ראיה רחבה של המטופל על רבדיו השונים: הפיזי, האנרגטי והרוחני. כמטפלים הוליסטיים, חובה על הסטודנט לקבל ראיה רחבה מעבר לתחום הספציפי אותו הוא לומד, לכן אני בעד סדנאות העשרה ובלבד שלא יהוו יותר מ-5% מכלל השעות של הקורס.
ולסיום, בבואך לבדוק מכללה, חשוב לבדוק שיש סיפריה מקצועית שתוכל להשתמש בה לאורך לימודך.
ולא פחות חושב...... מלמבד הרשימות והטבלאות להקשיב "לתחושת הבטן" שלך ולבדוק האם החזון של מקום הלימוד תואם את חזונך אתה.
מקווה שעזרתי.
רק בריאות.
ד"ר גיל וינבאום
www.mashlima.co.il
פרשנות לא נכונה: ברור שיש רפואה מערבית אחת .. רצוי לקרוא פעם נוספת..
פרשנות לא נכונה: ברור שיש חשיבות לקורסי העשרה. אין על כך חולק אך לא על חשבון ניפוח שעות הלימוד קורסי העשרה לא צריכים להופיע בתוך סך שעות הלימוד(ובמקום שעות לימוד רלוונטיות...)
תחושת בטן: תחושת בטן הוא מושג שעשוי להתעות אם הוא לא מבוסס על ידע . המוח האנושי שאחראי גם על תחושות הבטן יכול להתעות בקלות כי יש מכלול גדול של מרכיבים הבונים את תחושת הבטן. מי שמפריד בין המוח לבטן עשוי למצוא את עצמו טועה לעיתים קרובות. ועל כך נעשו מחקרים רבים.
חזון: מושג אמורפי בכל מה שקשור לבתי ספר שהיה להם חזון נפלא והיום הם לא קיימים והם לא מעטים. החזון צריך לשבת על קרקע יציבה ראשית לכל.
מקווה שעזרתי
גיל וינבאום | 10:09 07/08/09
שלום ירון,
רפואה משלימה היא שילוב של ידע נרחב ואומנות טיפולית.
לא רק ידע ולא רק אומנות.
כל אחד שיעבוד רק מהראש ולא מהלב ומהבטן יהיה מטפל פחות טוב (בלשון המעטה).
מכללות שעוסקות בתחומים אחרים שהם רק מהראש כמו רשת עמל והמכללה למנהל שניסו ללמד גם רפאוה משלימה - נחלו הצלחה מועטה בהעמדת דורות חדשים של מטפלים, רק בגלל הסיבה הזו.
ולכן... תמיד תעבוד עם הראש ועם הלב והבטן- רק כך תוכל להיות מטפל (ואדם) מצטיין.
מקווה שפתחתי לך עוד "חלון".
רק בריאות.
ד"ר גיל וינבאום
www.mashlima.co.il
גיל יקר,שוב אינך קורא את הכתוב,לא נאמר שלבטן אין חשיבות אלה שהיא צריכה להיות מושתת על יידע נירכש ועל הידע הזה מפעילים בטן.......שאם מפעילים רק..... אותה עשויים לטעות . אני מקווה שעכשיו זה יותר ברור. למעשה יש בינינו תמימות דעים ,צריך לקרוא קצת פחות בחופזה.
בברכה ושבת שלום.
גיל וינבאום | 10:45 07/08/09
שלום ירון וזהבי
היה לי מוזר ששני אנשים ענו בפורום לאותה התשובה בהפרש של שלוש דקות.
מוזר יותר שהתשובה שלי הייתה לתשובה של ירון ומעניין שאתה (זהבי) מפרשן אותו ועונה לי בשמו ...למה הוא התכוון.
החיבור של ירון וזהבי = ירון זהבי הוא משעשע, ד"ש לחברה בתמורות ובחסמבה.
שבת שלום.
רק בריאות.
ד"ר גיל וינבאום
www.mashlima.co.il