הנחיית קבוצות הינה חלק חשוב בעבודתם של בעלי תפקידים בתחומים רבים. אנשים בעלי הכשרה בהנחיית קבוצות יכולים לקדם תהליכי למידה ושינוי בארגון, בתחומי החינוך, הייעוץ והטיפול. לבניית קבוצה וליוויה תוך העצמת החברים בקבוצה יש משמעות רבה הן מההיבט האישי והן מההיבט הקבוצתי. באמצעות כישורי הנחיה המחנך יכול לחזק את כיתתו כקבוצה תומכת, לסייע לתלמידים המתמודדים עם חרדת מבחנים, עם קשיי למידה ועוד. היועץ יכול לסייע לתלמידים בהתמודדותם עם משברי הסתגלות, אתגרים וקבלת החלטות ולהעצים אותם.
מטרות הלימודים:
-
לימוד עיוני ומעשי של עקרונות ואסטרטגיות מרכזיות בהנחיה אישית וקבוצתית.
-
לימוד התחום של העצמה אישית בתמיכת חברי הקבוצה.
-
התנסות מעשית בהנחיה.
-
הנחייה בעזרת תנועה כאסטרטגיית ביטוי ותקשורת.
תכני הלימודים:
1. חלק ראשון:
-
בניית הנורמות בקבוצה.
-
התנסות בבניית דיאלוג פורה בקבוצה: התנהגויות מקדמות דיאלוג , שאלות המקדמות דיאלוג וקירבה (בנימין).
-
עקרונות בסיסיים בבניית שיח אינטימי: אמון, הקשבה, אמפתיה ותמיכה (בנימין, יאלום ולשץ, רוג'רס).
-
הקבוצה התומכת בהעצמה של משתתפיה (הכט, קאניגהם).
-
מקום המנחה בתהליך הקבוצתי.
-
הנחיה בעזרת תנועה.
2. חלק שני:
-
התנסות ראשונית בהנחיית עמיתים.
-
התנסות מודרכת בהנחיה קצרת מועד של קבוצה.
-
המשך למידה תיאורטית המעמיקה את הסוגיות שיעלו מתוך ההתנסות בהנחיה.