הפרעות בתקשורת הוא תחום העוסק במניעה, אבחון ושיקום של לקויות בתחומי התקשורת, השמיעה, השפה, הדיבור והבליעה. החוג להפרעות בתקשורת נועד להכשיר קלינאי תקשורת אשר יעסקו בעבודה קלינית, מחקר ופיתוח. הלימודים בחוג כוללים את תחום האודיולוגיה (אבחון, שיקום ומניעה של לקויות שמיעה) ותחום השפה והדיבור.
היתרונות של המכללה האקדמית הדסה:
תכנית הלימודים במכללה האקדמית הדסה משלבת לימודים עיוניים לצד התנסות קלינית, החל משנה א' ובמהלך התואר כולו. ההתנסות מתקיימת, בין השאר, בקליניקה לשפה ודיבור ובמכון השמיעה הנמצאים במכללה. הסטודנטים מטפלים בפציינטים אמתיים. על צוות המרצים נמנים אנשי אקדמיה מהמובילים בתחום.
תחומי לימוד עיקריים
*אודיולוגיה ומדעי השמיעה
*מדעי השפה, הדיבור והבליעה
*מקצועות הבריאות ומדעי החיים
*מדעי החברה וההתנהגות
*התנסות קלינית באודיולוגיה
*התנסות קלינית בשפה ובדיבור
דוגמאות לשלושה קורסי מפתח בתוכנית הלימודים:
1.הפרעות שפה ותקשורת בקרב ילדים: אבחון וטיפול - קורס זה עוסק במאפיינים של הפרעות שפה אצל ילדים. הקורס מלמד תיאוריות בדבר הערכה וטיפול, כמו גם שיטות הערכה וטיפול מעשיות.
2.תפיסת דיבור אצל לקויי שמיעה- הקורס עוסק בתפיסת הדיבור וביצועו על-ידי לקויי השמיעה. בקורס נלמדים מאפייני תפיסת הדיבור דרך החושים השונים אצל לקויי השמיעה וכן תהליכי הפקת הדיבור והגורמים המשפיעים עליהם.
3.גדילה והתפתחות במחזור החיים - הקורס עוסק בשינויים הגופניים והנפשיים שהאדם עובר במהלך חייו, מלידתו ועד יום פטירתו. בין נושאי הקורס: עקרונות גדילה והתפתחות, התפתחות חברתית, התפתחות קוגניטיבית, התמודדות עם מחלות כרוניות והצגות של מקרים קליניים.
אפשרויות תעסוקה
לאחר עמידה בתנאים (קבלת תואר ומעבר מבחן של משרד הבריאות), בוגרי החוג משתלבים במגוון רחב של תפקידים בתחום הקליני, מחקר, הוראה והדרכה, במערכת הבריאות, במערכת החינוך או במסגרות פרטיות.
הבוגרים יכולים לעסוק בייעוץ, הדרכה, אבחון וטיפול בבעיות של שמיעה, דיבור ובליעה. בחקר הרעש ובכל הנוגע לליקויי שפה ולמידה.