תכנית הלימודים בחוג למדעי ההתנהגות באקדמית עמק יזרעאל מקיפה את מגוון תחומי הידע הנדרשים בלימודי מדעי ההתנהגות: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, קרימינולוגיה וחינוך. כל אחד מתחומים אלה מיוצג בהיקף דומה.
מטרות התכנית:
הענקת בסיס ידע תיאורטי ויישומי.
חשיפה למגוון נושאים בכל תחומי-הדעת המרכיבים את מדעי ההתנהגות.
פיתוח ראיה כוללת של התפתחותם ותפקודם של הפרט והחברה ומערכות הגומלין ביניהם.
*התכנית מדגישה תפיסה ביו-סוציו-פסיכולוגית, תוך כדי התייחסות לפרט ולקהילה בחברה רב-תרבותית
התנסות מעשית
ההתנסות בשדה, "הפרקטיקום", הינה חלק בלתי נפרד מתכנית הלימודים. היא נועדה להבהיר ולהמחיש מושגים מופשטים הנלמדים בתיאוריה ולהצביע על אופן התגלותם בשדה. היא גם מחדדת את התובנות והרגישויות ומקנה מיומנויות ראשוניות שתהיינה חשובות בלימודי המשך ובקידום מקצועי.
הפרקטיקום מתנהל בשני מסלולים – בהתאם לבחירת הסטודנט:
מסלול יזמות חברתית
במהלך הקורס, בהדרכת צוות מנחים מקצועי, הסטודנט בוחר נושא המעניין אותו, וביחד עם צוות ושותפים בקהילה, מתכנן ומבצע "מיזם" – פרויקט, שמטרתו לספק צורך חברתי או להחיל שינוי חברתי. באמצעות המיזם הסטודנט רוכש ידע, מיומנויות, כלים וניסיון מעשי הקשורים לקידום מיזמים (פרויקטים) חברתיים כגון: מיפוי צרכים, חשיבה יצירתית, הגדרת מטרות, תכנון, הערכה ועבודת צוות. המיזם מאפשר לסטודנט לפתח קשרים ושותפויות עם גורמים קהילתיים ומקצועיים בתחום המעניין אותו. בסוף הקורס כל צוות מגיש תלקיט מיזם וכל סטודנט מגיש רפלקציה העוסקת בלמידה האישית שלו מההתנסות.
מסלול טיפול תמיכתי
כל אחד מהסטודנטים משובץ באחת ממסגרות ההתנסות בשדה. במסגרת זו הסטודנט מתבקש להקדיש שש שעות בשבוע, בהן יקיים מפגש אישי עם ילד, נער או מבוגר (כשעתיים), קשר עם גורמים רלוונטיים (מדריכים חברתיים, מדריכי תנועת-נוער, מחנכת הכיתה) ויסייע לשילובו בקהילה ובחברה.
בד בבד, הסטודנט נדרש להשתתף בפגישות הדרכה קבועות, יחידניות או קבוצתיות, עם מדריך (על פי רוב איש מקצוע בתחום מדעי ההתנהגות) במקום ההתנסות.