מטרת הקורס הינה הכשרת מאבחנים ומטפלים אינדיבידואלים, עצמאיים ויצירתיים. ההכשרה איננה פס ייצור המוני. כל סטודנט ימצא את נקודות החיבור הייחודיות לו בחומר המועבר, על מנת שיוכל לבטא ולהגשים את יכולותיו כאיש טיפול וכמורה דרך.
במהלך הקורס יוכשרו הסטודנטים בדרך ייחודית המשלבת את הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA) ואת גישת שתי החרבות (TS). גישת שתי החרבות – המעודדת התפתחות מיטבית של תפקודי המטופל – מבוססת על יצירה של קשר אמון חזק בין המטפל למטופל. על המטפל להיות איש חינוך ומורה דרך הקשוב לצרכיו הייחודיים של המטופל, ובכך לזכות באמונו ובכבוד מצדו. המטפל הופך להיות "יד ימינו" של המטופל בדרך להגשמת יעדיו ולמימושו העצמי. ייעודו של המטפל הוא להכין טוב ככל האפשר את המטופל למעמדי הבחירה בחייו כאדם בוגר ועצמאי.
תכני הקורס:
1. הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA)
הבנת הלמידה וההתנהגות מן ההיבט של הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית. הכרת התפתחות התפקודים המהווים בסיס לכישורי הלמידה וההתנהגות בגן, בבית הספר ובבגרות. הקורס יעסוק בתפקודים הנוירו-התפתחותיים הנמצאים בבסיס בעיות ויסות תחושתי, דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, דיספרקסיה, היפוטוניה והיפרטוניה, בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD), אוטיזם, PDD, איחורים התפתחותיים, ליקויים בארגון הנוירולוגי, בעיות רגשיות, בעיות חברתיות, בעיות התנהגותיות ועוד. נלמד ונרכוש כלים לאבחון וטיפול בליקויים בתחומים אלו, הן בקליניקה – עם ילדים ועם מבוגרים, והן בכיתות גן וביה"ס. נלמד כיצד לקדם את כישורי הלמידה של הילדים בכלל – בביתם, בגן ובבית הספר.
2. משחק האימון ההתפתחותי - גישת שתי החרבות
הכשרת יעדי המטפל:
• המטפל כמאמן נוירו-התפתחותי-תפקודי – תרגול סנסורי-מוטורי
• המטפל כמאבחן וכבונה תכנית טיפולית כללית
• המטפל כאיש חינוך – מדריך בתחום הנורמות והערכים
• המטפל כמְרַכֵּז הטיפול – כשנדרשת הפניה למומחים נוספים
• המטפל כבן זוג למשחק – טיפול פרטני, אחד על אחד
• המטפל כמנחה קבוצה זעירה – טיפול קבוצתי
• המטפל "מורה הדרך" – אווירת יחסי מאסטר-תלמיד
• המטפל "הילד" – עשיית שימוש בעולם הפנטזיה והדמיון
• קשר חזק ודו-כיווני בין גוף לנפש
דמותי כמטפל (תהליך פיתוח הסגנון האישי הייחודי של המטפל):
• הרפתקה של גילוי עצמי ופיתוח אישי
• הכרת מיומנויות הלמידה האישיות
• פיתוח ביטוי אישי דרך מיומנויות גוף-נפש
• פיתוח הכלים האישיותיים הנחוצים לעבודת המטפל – רגש, אמפתיה, חמלה, התמודדות עם קשיים ועוד
• דיון בחוויות אישיות הקשורות לעולם ליקויי הלמידה והתפקוד
אבחון וטיפול בהפעלה סנסורית-מוטורית במרחב:
• למידה כיצד ניתן להשפיע על תפקודי המוח (כולל למידה, קשב, תכנון ופיקוח התנהגות ועוד), דרך הפעלה סנסורית-מוטורית של הגוף.
• תרגול ולימוד כישורים בסיסיים הדרושים ללמידה אקדמית.
• פיתוח הקואורדינציה הגסה והעדינה.
• העבודה בתחום כוללת את הנושאים הבאים:
אבחון וטיפול דרך משחק האימון ההתפתחותי:
האבולוציה מספקת מבט על תהליך חשוב בהתפתחותם של היונקים – הגורים משחקים בסביבה שבה נולדו, גם אחד עם השני וגם עם הוריהם. בכך הם נותנים הזדמנות לפיתוח הכשירות שלהם – יכולותיהם ודרכי התמודדותם עם הסביבה, והזדמנות לפיתוח הקשרים החיוניים לחיים בחברה.
משחק האימון ההתפתחותי נבנה על המוטיבציה הטבעית הזו של ילדים לשחק תוך פיתוח כישוריהם ופיתוח קשריהם החברתיים. החיים בעולם המערבי לא הותירו די פנאי למשחק התפתחותי כה חשוב זה בין הורה לילדו ונוצרים חסכים.
"משחק האימון ההתפתחותי" אשר ילמד בקורס מהווה טכניקה טיפולית מכוונת התפתחות המסייעת לשיפור תפקוד במגוון תחומי החיים:
• תפקוד חברתי – נורמות חברתיות וראיית האחר
• קשר ואינטימיות
• שליטה בהתנהגות – משמעת וגבולות
• תפקוד ושליפה במצבי לחץ
• קשב וריכוז
• דימוי עצמי, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות
• ארגון מול הצפה
• הבעה רגשית
• ורבאליות
משחק האימון – אומנות הלחימה הטיפולית:
בקורס ילמדו מוטיבים מעולם אומנויות הלחימה, האבירות וספרות הפנטזיה:
• סייף טיפולי בכלי אימון בטוחים – הכנה ושימוש טיפולי בחרב הארוכה והקצרה, בסכין ובגרזן.
• קשתות טיפולית – השימוש בחץ וקשת ככלי טיפולי.
• קונג-פו טיפולי – כיצד להפוך את הקונג-פו לכלי טיפולי התפתחותי המעודד תקשורת והבעה.
* כל כלי הלחימה אותם נבנה ובהם נשתמש הינם בטוחים ועשויים מספוגים.
מוטיבים פסיכו-דרמתיים בהפעלת משחק האימון:
האם אתם זוכרים איך זה להיות ילד? האם אתם זוכרים את חוויות נעוריכם?
עולם הדמיון והפנטזיה של מרבית הילדים מפותח מאוד. השימוש בעולם הפנטזיה והדמיון מהווה כר עבודה נרחב ופורה. על-ידי שימוש בדמיון ניתן לנו לגעת בשאיפותינו הכמוסות ולהתנסות בחוויות מעבר למגבלות המציאות.
שילוב מוטיבים פסיכו-דרמתיים בתוך משחק האימון מאפשר ליצור אווירת טיפול מהנה ומעניינת החשובה כל כך לפיתוח המוטיבציה, להבעת הרגש, לוויסות רגשי ולשליטה בהתנהגות.
הנחיית קבוצה טיפולית קטנה:
לצד טיפול פרטני, הסטודנט ילמד כיצד להפעיל ולהנחות קבוצת טיפול קטנה. מטרת האימון בקבוצה טיפולית קטנה היא ליצור למטופל סביבה חברתית בטוחה שתאפשר לו להתנסות, לטעות, ללמוד ולתקן את התנהגותו החברתית.
ילדים רבים המתמודדים עם קשיים התפתחותיים, סובלים מנקודת פתיחה נחותה מבחינה חברתית. מצד אחד, חברת הילדים התחרותית אינה מאפשרת לחלשים הזדמנות שנייה להתנסות לאחר שכשלו, ומצד שני, הקשיים התפתחותיים משפיעים רבות על יכולת הלמידה החברתית והדימוי העצמי של הילד.
בקבוצה ניתן ליצור עבור כל ילד סיטואציה בה הוא עומד מול חולשותיו ומתמודד עימן, ואף מתנסה בתפקידי ניהול ומנהיגות.
3. פרקטיקום וסופרוויז'ן (IN TAKE)
הלימודים בקורס מעשיים מאד. בנוסף לסדנאות הפרקטיות שמועברות במשך הקורס, יתנסה הסטודנט בעבודה עצמאית מחוץ לשעות הלימודים. בקורס פרקטיקום וסופרוויז'ן תינתן הדרכה מקצועית על התרגול העצמאי, ויערך דיון קבוצתי על הנושאים הטיפוליים בהם נתקלים הסטודנטים.
נלמד לאסוף מידע על המטופל, לאבחן קשייו הייחודים, להציב מטרות ולגבש תכנית טיפולית.
אבחון תפקודי הילד אינו אקט חד-פעמי, כי אם תהליך מתמשך העוקב אחר תהליך התפתחותו של הילד והשתנותו במהלך הטיפול.
4. קורס יישומי – עולם האבחון והטיפול
• מבוא – מה בין התפתחות לגדילה?
• הכרת מערכות מקצועיות נותנות שירותים.
• מסגרות חינוכיות שונות – מהו חוק החינוך המיוחד? מהי ועדת השמה? מהי ועדת שילוב? אילו מסגרות קיימות ומה ההבדלים ביניהן?
• מהם סוגי אבחונים הקיימים בשטח.
• משמעות המלצות האבחון הדידקטי והפסיכו דידקטי – איך קוראים אבחון?
• לקויות למידה ומשמעותן בגילאים השונים.
5. נוירו-פיזיולוגיה ואנטומיה