מדיניות משרד החינוך דוגלת בשילובם של תלמידים עם קשיי למידה ראשוניים ומשניים בכתות הרגילות, ההטרוגניות. מדיניות זו הביאה עמה את הצורך להבין את קשייהם של התלמידים ולפתח דרכי התמודדות מותאמות לצרכים השונים שלהם. במטרה להפוך את תהליכי ההוראה לאפקטיביים.
מטרות התכנית:
לחדד את ההבנה והקשר בין מושגים כגון "לקות למידה", "קשיי למידה", "לקות שפה", "לקות כתיבה" ו"אבחון דידקטי", לבין בניית תכנית התערבות מותאמת לצרכים היחודיים של הלומד.
בד בבד יוצגו ללומדים כלים מעשיים לשיפור וייעול דרכי ההוראה של מיומנויות הקריאה, השפה, ההבנה וההבעה בעל פה ובכתב, הקשב והריכוז והזכרון.
הקורס ישלב בין הקנייה והבנה של המיומנות הרצוייה לבין תרגול יישומי של הנלמד במתכונת של "שיעור וסדנה".
תכנית הלימודים:
קריאה והבנת דוח אבחון ובניית פרופיל לומד
היכרות עם גישות ושיטות להוראה מתקנת בקריאה
דרכי התערבות לטיפוח מודעות פונולוגית
דרכי התערבות לפיתוח שטף קריאה
דרכי התערבות מבוססות קריאה-כתיבה
הבנה ופיתוח דרכי השיח הלשוני הדיבור והכתוב
כלים להתמודדות עם קשיי שליפה ושיום
מיומנויות לשיפור תהליכי זכרון / אחסון ושליפה
פיתוח כתיבה והבעה בכתב / ידע לשוני, מורפולוגי, אורתוגרפי וסמנטי
דרכים להתמודדות עם טיפוח הכתיב
היכרות עם עקרונות ההוראה המתווכת
אסטרטגיות למידה לקידום ולעקיפת קשיי למידה
המטאקוגניציה והדיבור הפנימי בשירות טיפוח הכישורים הניהוליים.