בדגש על פיתוח מנהיגות פדגוגית בית־ספרית
רציונל התכנית
לימודי התואר השני ב'הוראה ולמידה' מיועדים למורים בעלי ניסיון בהוראה במקצועות הלימוד השונים, השואפים להיות מורים מובילים במערכת החינוך. קידומם של המורים נעשה על ידי שדרוג המקצוענות שלהם בד בבד עם פיתוח תובנות ויכולות בתחומי המנהיגות והשינוי. שילוב זה נועד להכינם לתפקידי הובלה, ריכוז והדרכה בבית ספרם ובמערכת החינוך. במקביל לאלה מתמקדת התכנית בפיתוח סביבות למידה חדשניות עתירות תקשורת וטכנולוגיה. היא מציידת את המורים בידע ובכלים המאפשרים להם לתכנן את ההוראה באופן אינטגרטיבי תוך התייחסות לשונות בין תלמידים.
מטרות התכנית:
התכנית תאפשר לבוגריה את התובנות והפעילויות האלה:
♦ להרחיב את בסיס הידע שלהם בתחומים של מדעי החינוך ובתכנון סביבות הוראה משתנות ופיתוחן, להתעדכן בהם ולהעמיקם. אלה יאפשרו הבנה מורכבת יותר של התהליכים העומדים בבסיס ההוראה־למידה ויצירת ידע חדש על אודות ההוראה;
♦ לפתח תכניות לימודים בית־ספריות, המתאימות לצרכים הדיפרנציאליים של האוכלוסיות השונות בבית הספר;
♦ לרכז את הטיפול בתלמיד (Case Management) באמצעות הגורמים הרלוונטיים בבית הספר ומחוצה לו לנוכח הצרכים המשתנים מעבר לגבולות אדמיניסטרטיביים מוסדיים; לזהות צרכים ולהתייחס אליהם; לטפל בפרט ובכיתה השלמה תוך זיקה לבית הספר בראייה מערכתית; לקיים תקשורת שוטפת עם התלמיד ועם משפחתו, עם מורים ועם גורמים מקצועיים אחרים;
♦ לבצע התערבויות חינוכיות בתחום הפדגוגי במצבים מורכבים ומשתנים; לאסוף נתונים ולקבל החלטות בתחום הפדגוגי; לנהל מערכת בקרה ודיווח קפדניים ומדויקים; לשלב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה;
♦ לבצע מחקרים יישומיים כדי להעריך את העשייה השוטפת; לשפר את העשייה הפדגוגית; להבנות את הידע המקצועי עבור תכנון ההוראה ולקדמו;
♦ להוביל קהילות של לומדים ומלמדים ולהוות סוכני שינוי במערכת החינוך; לחנוך ולהנחות קבוצות של תלמידים, מורים מתחילים, סטאז'רים, פרחי הוראה ומורים עמיתים; להוות מנהיגות יוזמת, מחדשת ומקדמת בבית הספר ובמערכת החינוך.