החיפוש אחר הדרך הייחודית והאישית הוא משימה מורכבת הדורשת תעוזה, יצירתיות, גמישות ובסיס פנימי איתן, הנתמך בתקווה ואמונה של האדם בעצמו ובכישוריו. בתקופה המאופיינת בשינוי מהיר בכל תחומי החיים נדרשת גם היכולת ללמוד ולעדכן את הידע, התפיסות והעמדות עליהם מתבססת כל החלטה.
תוכנית פריזמה 21 - אקדמיה לחיים הוקמה כדי לענות על צורך זה. היא נבנתה כתהליך עשיר ומגוון, הפותח צוהר למגוון רחב של תחומים והזדמנויות להתנסות, כדי לעורר ולגלות את הגאונות הטבעית החבויה בכל משתתף. מטרתה לעודד את האחריות והמנהיגות האישית, ואת מימוש הפוטנציאל של כל משתתף בדרך הייחודית המתאימה לו, תוך טיפוח חשיבה עצמאית ויוזמה.
פריזמה 21 מזמינה אתכם לשנה של מסע פנימי. זהו מסע אל עצמכם, המציע כלים רבי עוצמה להתפתחות אישית, תוך התבוננות על מצב העולם ומשמעות חיינו כבני אדם. התוכנית מעוצבת לאפשר למידה חיה והתנסות מעשית, כשהמשתתפים מהווים שותפים אקטיביים בעיצוב תוכנית השנה.
העקרונות המנחים אותנו:
* תהליך למידה חי - למידה אמיתית היא תהליך של הזמנה וחיפוש הפותח אפשרויות חדשות, ואינו מכוון לתוצאה של "התשובה הנכונה". היא משתפת את הרגש, האינטואיציות והתחושות ולא רק את החשיבה השכלית. כל השותפים לתוכנית נמצאים בתהליך חי של למידה כזו - המשתתפים כמו גם המנחים.
* פילוסופיה יישומית - ידע רוחני וייחודי המשולב עם חיבור מעשי לחיי היום-יום.
* למידה במגוון דרכים - הלמידה מתרחשת באולם או מחוץ לו, בסדנאות, בפעילות בטבע, ביצירה ואמנות, בדיונים ולמידה בחברותות, בתהליכים אישיים ובהתנסות מעשית.
* גמישות, פתיחות והתאמה אישית - התוכנית נועדה לאפשר לכל אחד ואחת למצות את המיטב שבהם. התוכנית משתנה משנה לשנה שכן המשתתפים הם שותפים פעילים בעיצובה.
* מנהיגות אישית ויוזמה - התוכנית שמה דגש ומעניקה הזדמנויות רבות למנהיגות ויוזמה אישית. לכל אחד מהמשתתפים ניתנת האחריות על חלקו בתוכנית (אין בתוכנית מבחנים, חובות קריאה או חובת הגשת עבודות).
* סביבת הלמידה והאווירה האנושית - הפעילות מתרחשת באולמות וגנים אשר עוצבו במיוחד כדי לאפשר אווירה מכווננת התומכת בתהליך הלמידה. המשתתפים והמנחים שותפים גם ליצירת אווירה אנושית שבה כל אחד יכול לחוש בבית, להיות במיטבו ולהפיק את המירב מן השנה.
כדי לאפשר תהליך הוליסטי ומאוזן, מעמיק ואפקטיבי, התוכנית מורכבת משלושה רבדים המשולבים זה בזה, וכל אחד מהם כולל בתוכו מספר תחומי לימוד:
* הרובד הרוחני - לימודי האימן - תובנות וכלים להתפתחות אישית.
רובד זה נועד לאפשר הכרות המרכיבים הרוחניים והגבוהים שבאדם, ומטרתו להעניק כלים לחיפוש עצמאי, המאפשר מיצוי מלא יותר של היכולת האישית.
תהליכי הלמידה יעמיקו את ההיכרות הפנימית ויתנו כלים להתפתחות אישית.
תחום זה כולל פילוסופיה יישומית, מדיטציה והגות, בשילוב אומנויות ביטוי - תנועה, מוסיקה, ציור ויצירה.
* הרובד המעשי - כלים לאפקטיביות אישית ומנהיגות חברתית - חיים משמעותיים קוראים לאיזון ולחיבור פעיל בין חיי הרוח לחיי המעשה. רובד זה עוסק בהיבטים הפרקטיים של החיים, ובדרכים ליישום מעשי של חיי רוח. הוא עוסק בדברים אותם חשוב לדעת, לא רק כדי "להסתדר בחיים", אלא כדי להפוך רעיונות וחזון למציאות, תוך הקניית כלים להתמודדות עם הקשיים שבדרך, להתנהלות אפקטיבית בתוך מערכות הכלכלה, הממשל והחברה, ולהבנת המגמות המשתנות בעולם בו אנו חיים.
בין הנושאים בהם יעסוק רובד זה: פיתוח מיומנויות סדר וארגון פנימי, כישורי פרזנטציה ועבודה מול קהל, שפת הגוף, כלכלה שימושית, התמודדות עם לחץ ושחיקה, יזמות וניהול פרוייקטים.
* רובד ההתנסות - יישום בפרוייקטים ומעורבות חברתית - רובד זה מבוסס על העקרון על פיו "אין חכם כבעל ניסיון…" - למידה אמיתית ומשמעותית מתרחשת מתוך התנסות ועשיה, במיוחד כאשר אדם נותן מעצמו לעולם ולאחרים. לכן, חלק מרכזי בתוכנית מוקדש להתנסות ויישום של תחומי הלימוד במסגרת פרוייקטים של מעורבות חברתית ואיכות סביבה. במסגרת זו, כל משתתף יכול לבחור להשתלב בפעילות קיימת או ליזום פרוייקט חדש.