לימודי אבחון דידקטי – לזיהוי לקויות למידה

לימודי אבחון דידקטי – לזיהוי לקויות למידה

מידע מקיף על לימודי אבחון דידקטי, מוסדות לימוד, תנאי קבלה, נושאי לימוד ועוד


לימודי אבחון דידקטי מקנים את הכלים להערכה, אבחון וזיהוי של לקויות למידה.
לקות למידה היא מונח כולל למגוון לקויות המשפיעות על הלמידה או רכישת המיומנויות של האדם, כפי שהן צפויות בהתאם למנת המשכל ולגילו.
אבחון דידקטי יכול להתבצע רק על ידי נוירו-פסיכולוג, פסיכולוג חינוכי/קליני ומאבחן דידקטי שעברו הכשרה ספציפית לכך.
יש לציין שמאבחן דידקטי מוסמך לאבחן לקויות למידה בלבד ולא בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות הנלוות לעיתים ללקויות הלמידה. אבחון בעיות אלו יעשה על ידי נוירולוג או פסיכיאטר מורשה בלבד.

מהם תנאי הקבלה ללימודי אבחון דידקטי?

לימודי האבחון מיועדים לאנשי מקצוע בתחום לקויות הלמידה שמעוניינים לעבור הכשרה נוספת בתחום או להעמיק את ידיעותיהם. כך, הלימודים מיועדים למורים לחינוך מיוחד, מורים בחינוך הכללי, פסיכולוגים, יועצים חינוכיים, קלינאי תקשורת ועוד.
לימודי הכשרה לאבחון דידקטי מתקיימים במכללת דוד ילין בירושלים, מכללת סמינר הקיבוצים בתל אביב, במכללת לוינסקי לחינוך במכללת אחווה. המסלולים עשויים להשתנות מעט בכל אחד ממוסדות הלימוד. חשוב להדגיש כי הלימודים אינם לתואר בוגר אלא לימודי המשך.
בהתאם, תנאי הקדם לקבלה ללימודים הוא למעשה תעודת בוגר אוניברסיטה או מכללה לכל הפחות, ובחלק ממוסדות הלימוד הנמנים לעיל ישנה עדיפות לבוגרי תואר שני.
מכללת דוד ילין מציבה דרישה לתעודת הוראה וותק של חמש שנים בחינוך, והקבלה ללימודים מותנית בראיון אישי.
בקמפוס האקדמי אחווה יש דרישה להסמכה בתחום החינוך המיוחד, כאשר מורים שאין להם הסמכה בתחום נדרשים להשלים זאת, וכן תעודת הוראה, ותק של חמש שנים לפחות בתחום ההוראה ועמידה בפני ועדת קבלה.
בדומה, גם במכללת סמינר הקיבוצים נדרשת הסמכה לחינוך מיוחד כתנאי קבלה ללימודים, אך משום שתוכנית הלימודים במסלול המוצא במכללה מתמקדת באבחון דידקטי בגישה רב תחומית לגיל הרך, מושם דגש לניסיון מקצועי של חמש שנים בהוראת גן ובית ספר יסודי.
במכללת לוינסקי לחינוך דורשים הסמכה לחינוך מיוחד, ניסיון של חמש שנים במסגרות חינוך מיוחד לילדים לקויי למידה, המלצה ומעבר ועדת קבלה.
נושאי הלימוד לימודים בתחום אבחון דידקטי כוללים מספר נושאים, ביניהם ניתן למנות: היבטים התפתחותיים בציור ובכתיבה של ילדים, כתיבת דו"ח דידקטי וכמובן התנסות מעשית.

אלה תכונות וכישורים מיוחדים נדרשים מהמועמדים?

מלבד תנאי הקבלה הפורמאליים שמצוינים לעיל, יש מקום למבנה אישיות שהולם את המקצוע. בדומה לכל תחום לימודים אחר רצוי שהמועמד יתעניין בחינוך ובחינוך לילדים עם צרכים מותאמים בפרט. במקביל, קיימת חשיבות לרגישות חברתית וקבלה של האחר והשונה, היכולים לסייע למועמד ללימודים להבין טוב יותר את הקשיים עימם מתמודד התלמיד לקוי הלמידה.   

עלות הלימודים ורמת ההכנסה האפשרית

עלות הלימודים משתנה בין המוסדות השונים ובחלקם הלימודים מוכרים לצורכי גמול השתלמות על ידי משרד החינוך.
בסיום הלימודים ניתנת תעודת "מאבחן דידקטי מוסמך" מטעם המוסד. עם קבלת התעודה יוכלו הבוגרים להשתלב בגופים ציבוריים ועצמאיים כמאבחנים דידקטיים או לפתוח קליניקה ומכון פרטי משלהם לאבחון וייעוץ. לכן, רמת ההכנסה נקבעת לפי מקום העבודה, אופי ההעסקה ועוד.

 קישור רלוונטי

פורום לימודי חינוך

סגור