האנשים שעשו היסטוריה
מה המשותף בין גלילאו גלילי, מוחמד, הרצל וצ'רלי צ'פלין? לכאורה, שום דבר. הם חיו בתקופות שונות, בארצות שונות, הם בני עמים אחרים... אך כולם זכו להתארח בקורס הייחודי "אישים מכונני עולם" – קורס העשרה ראשון מסוגו שבו השתתפו כל תלמידי שנה א' במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים.
את הקורס ריכזה ד"ר איילת כהן, ראש החוג לתקשורת במכללה, והיא מספרת על ייחודו: "כל חוג במכללה 'תרם' אדם מטעמו, שהכין מפגש מלא שסבב סביב אישיות חשובה מתחום החוג. נכון שהיה מדובר ב'טעימה' בלבד, כי ברור לכולם שאי-אפשר ללמוד על דמותו המורכבת של אברהם אבינו, לדוגמה, בהרצאה בת שעה וחצי בלבד, אך הקורס עשה את שלו – העשיר את הבאים בידע ופיתח את סקרנותם האישית והאינטלקטואלית כלפי האישיות המדוברת".
צ'פלין המהפכן
את סדרת מפגשי הקורס סיימה הרצאתה של ד"ר כהן על דמותו של צ'רלי צ'פלין – השחקן, הפנטומימאי, הבדרן, המהפכן והגולה שלא מרצון מארצו. כהן הובילה את הנוכחים בין תחנות חייו השונות של צ'פלין, במיומנות ויצרה התעניינות בפעילותו ובמעשיו של האיש שנחשב לאחד מאבותיו של הקולנוע. המפגש, שהתקיים באודיטוריום של המכללה, עורר סקרנות ושאלות רבות. "רצינו שאנשים ירגישו לא כמו במכללה, אלא כאילו הגיעו למפגש העשרה קולנועי בסגנון סינמטקי", הסבירה ד"ר כהן.
בסיום הקורס היו גם תובנות. "השילוב של כל תכני הלימוד בקורס הרב-תחומי הזה הובילו בהחלט אל המטרה הכללית – רב-תרבותיות וחשיפת הסטודנטים לעושר תרבותי זה. אני מקווה שקורסים כדוגמת הקורס 'אישים מכונני עולם' יתקיימו גם בעתיד", אומרת ד"ר איילת כהן.
|
בוא תצטיין
לסטודנטים הלומדים במסלול להכשרת מצוינים להוראה ולפיתוח מנהיגות חינוכית יש נתונים אישיים מצוינים, ובלא כל קושי יכולים היו להתקבל לכל מסלול לימודים אחר שיבחרו. העובדה שהם בחרו ללמוד במכללה ולהכשיר עצמם להוראה, מעידה יותר מכול על המוטיבציה העזה ועל תחושת השליחות שהם חשים ביחס למקצוע ההוראה. המאפיין קבוצה זו של סטודנטים הוא שאיפתם לתרום לחברה, להעלות את רמת ההוראה בארץ ולהשתתף בשינוי דמותה של מערכת החינוך", מספרת ד"ר ברוריה שישון, מרצה לפיזיקה ומדריכה פדגוגית, המרכזת זו השנה השנייה תכנית זו, במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים. מטרות הלימודים במסלול הן: לטפח לומדים עצמאיים, מעמיקים ויצירתיים, בעלי כושר חשיבה אנליטית וביקורתית ובעלי יכולת לעסוק במחקר אקדמי; להכשיר מורים מצוינים ורחבי אופקים ולפתח מנהיגות חינוכית, שתהיה כוח מוביל במערכת החינוך הישראלית.
בעלי הנתונים הגבוהים זוכים לטיפוח ייחודי: סיום הלימודים לתואר .B.Ed לאחר שלוש שנות לימוד במקום ארבע, השתתפות בתכנית לימודים ייחודית, שבה עוסקים בנושאים מתחום ההעשרה הערכית, התרבותית והחברתית וכן השתתפות בפרויקטים שונים וסיורים מגוונים. ד"ר שישון מאמינה שזו תכנית חשובה ביותר. "משרד החינוך שיזם את התכנית, מצא את הדרך הנכונה להגיע לאוכלוסייה טובה, כדי שזו תעסוק גם בתחום ההוראה", היא אומרת.
כיום לומדים במסגרת התכנית 17 סטודנטים בעלי יכולות גבוהות. הם לומדים באחד ממסלולי ההכשרה המקצועיים השונים, ויתרה מכך, הם זוכים לקורסי העשרה מעניינים, ביניהם: "אינטואיציה, שכל ישר ומדע", "פילוסופיה של המדע" "רב-אוריינות בחברה רב-תרבותית" וקורסים ייחודיים בהיסטוריה, במחשבת ישראל, באמנות ועוד. הסטודנטים הלומדים בתכנית זוכים גם להשתתף בסיורים מקצועיים בבתי ספר ובמוזיאונים ובמפגשים עם אנשי חינוך בארץ.
|
מיוחדים בחינוך
"מי שיודע ללמד ילדים בחינוך המיוחד, יֵדע ללמד טוב יותר גם בחינוך הרגיל. הוא אף יהפוך לאדם בעל איכויות אחרות, היודע להתחבר לאנשים מסוגים שונים", אומר ד"ר דן וולף, העומד בראש המסלול לחינוך מיוחד במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים
|
החברים הכי טובים של בני-האדם
המכון לחינוך, להוראה ולסיוע בעזרת בעלי-חיים שהוקם לפני כעשר שנים במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים, ממשיך לגדל דור חדש וסקרן של מטפלים בבעלי-חיים. מקצוע זה הולך ונעשה שכיח יותר ויותר באוכלוסיות טיפוליות. תופעה זו נובעת מכך שנעזרים ביצור חי לא שיפוטי, והוא מצדו מחזיר אהבה בשפע
|
עניין של תקשורת
שיעורי תקשורת הם אחד הלהיטים העכשוויים במערכת החינוך. כדי להיות מורה לתקשורת לא די לסיים בית ספר לקולנוע או לטלוויזיה, צריך גם תעודה ותואר. את אלה אפשר לקבל בחוג לתקשורת במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. "בסוף הלימודים אין מי שלא מוצא עבודה במקצוע", אומרת ראש החוג, ד"ר איילת כהן
|
לגלות את הרווח שבין השורות
לימודי ביבליותרפיה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים מכשירים מורים בוגרי תואר ראשון לעסוק במקצוע מרתק: טיפול באנשים באמצעות תהליכים של קריאה וכתיבה. "המגע עם הטקסט יכול לחשוף רבדים עמוקים בנפש, שלא תמיד מתגלים בשפה רגילה", מסבירה מיכל שמחון, ראש המכון לחינוך ולסיוע באמצעות ספרות במכללה
|