מלי אלקובי, מנכ"לית ובעלים של חברת דינמיקס - איזון בין עבודה לחיים פרטיים, מספרת על מחקר, שערכה דינמיקס עם חברת הייעוץ תמורות בקרב 370 משיבים וחולקת עמנו את עיקריי הממצאים באשר לדור ה-Y (ילידי 1977-1994):
- 25% מעובדי דור ה-Y עזבו את עבודתם מרצון, כאשר הסיבה השכיחה לעזיבה הייתה חוסר קידום מקצועי (27%). הסיבה הפופולרית השנייה היא שכר לא מספק (23%).
אלקובי מסבירה את הנתון בעזרת המאפיינים הבולטים של הדור: "מדובר בדור שחונך לממש את הפוטנציאל שלו, האינדיבידואל הוא מאוד משמעותי אצלו והקידום, החדשנות והשכר מאוד חשובים לו. זהו דור מפונק שגדל בעולם של שפע והתרגל לחיות בצורה מסוימת ולכן גם אופן קבלת ההחלטות שלו הוא שונה לחלוטין מדור ה-X. הם יותר אימפולסיביים ופזיזים ולעתים מקבלים החלטה מהר מידי".
ד"ר עינת גלזר, פסיכולוגית ארגונית ושותפה בחברת רנמה - ייעוץ, הדרכה ואימון, טוענת אף היא, שהמחויבות למקום העבדה נקבעת, מן החינוך שהוקנה לדור הזה. מימוש פוטנציאל והגשמה עצמית הם ערכים מובילים בחינוך הדור הנ"ל ולכן, דור ה-Y מחפש מימוש ואתגר ולא קביעות. עם זאת, בתקופות כלכלה קשות, יש חזרה מסוימת לחיפוש אחר יציבות: "זה לא הוייז'ן שלהם אלא התפשרות מתוך חשש. הלב מושך אותם לתזזיתיות, בדיקת גבולות וסקרנות אין קיץ. דור ה-Y משתעמם מהר והם מאוד נמשכים לאתגר, יוזמה וחדשנות. תחום ההייטק הוא מקום אידיאלי עבורם".
גלזר מאפיינת את דור ה-Y ומסבירה: "מדובר בדור סקרן שרוצה לחקור וללמוד דברים חדשים. חשוב לציין שההנעה שהם מחייבים לא נובעת מעצלות אלא כתוצר של חינוך, תרבות השפע והתמודדות נמוכה עם אופן פתרון בעיות ודילמות. יתרונות הדור מרובים ובכללם יצירתיות, תחכום, חדשנות והעזה".
הייטק, הנדסה ופילוסופיה
"בעתיד הלא רחוק לא ניתן יהיה למצוא זגג, נפח וכדומה", זוהי טענתן המשותפת של אלקובי וגלזר. "איזו אימא מעודדת את הבן שלה ללמוד נפחות או רתכות? היום כולם מכוונים גבוהה לתואר אקדמי וזה לא משנה שישנם מקצועות נדרשים או שחסר בהם כוח אדם. "קובעת אלקובי וגלזר מסכימה ומוסיפה: "תהיה מחיקה כמעט מוחלטת של מקצועות מסורתיות, עבודות הצווארון הכחול, נכחדים. לעומת זאת, יצוצו מקצועות חדשים בתחומי ביוטכנולוגיה, הנדסה, הייטק, פיתוח יצירתי ו... פילוסופיה. הנהירה לפילוסופיה נובעת מחיפוש אחר העצמי, אחר השקט הפנימי".
דור ה-Y הוא דור פרקטי שאוהב נוחות ולכן מחפש מקומות עבודה עם רמת השתכרות גבוהה. מקצועות כגון מזכירה, אחות, עובד סוציאלי, מורה הם מקצועות עם עבודה קשה ושכר נמוך יחסית, לכן יהיו במחסור. ואולי זאת דווקא סיבה טובה ללמוד את המקצועות הללו? כי כשהביקוש גדל - ה'עידוד' גדל, לא? איכשהו יצטרכו לדאוג לאטרקטיביות של המקצועות הללו והעלאת שכר משמעותית נראית הכרחית.
"כבר היום יש הצפה במקצועות אקדמיים וזה רק יחמיר ויזלוג גם לדור הבא, הלא הוא דור ה-Z", קובעת גלזר וממהרת להציע למעביד לשנות טכניקות לשמירת העובדים: "מה שצריך להוביל את התהליך הן לא שיחות ל'טובת הכלל והארגון, אלא אטרקטיביות של משרה מבחינת קידום, אתגר, עניין ושכר גבוה. גם מוסדות הלימוד שמציעות תעודות ותארים צריכות להשתכלל ולהציע מסלולים אטרקטיביים כדוגמת תואר + תעודת מקצוע וכדומה".
איך נראית המשרה האידיאלית?
34% מעובדי דור Y מעדיפים משרה של 35 שעות עבודה בשבוע וכ-80% משרה מהבית. יותר מ־50% מעובדי דור ה־Y לא חושקים במשרת המנהל שלהם! אלקובי מציגה את הנתונים ולא נראית מופתעת: "דור ה-Y מתחיל לעבוד מאוחר, אין לו עניין לעבוד מסביב לשעון כמו המנהל שלהם והוא רוצה זמן פנוי לעיסוקים שלו ולחיי החברה שלו. הוא מעדיף קידום מקצועי ואתגר בעבודה שלו ולא משרת ניהול. 66% מהדור מעוניינים בהתפתחות אישית ומקצועית כאופציה החשובה ביותר. נתון מחזק נוסף הוא ש-39% בחרו בהימצאות סעיף תוספת ימי חופש כהטבה או כבונוס בחוזה העבודה שלהם ו-30% כבונוס מועדף".
אלקובי ממשיכה לשרטט קווים לדמותו של הדור: "דור ה-Y זקוק לתשומת לב מרובה ופרגון, ממש לניהול צמוד ורוצים לקבל משוב על עבודתם כל העת (75% מעוניינים במשוב אחת לשבוע או לחודש). הוא שואף למיקוד בתחום מסוים אך רוצה בו התנסויות רבות ומגוונות".
דור ה-X, דור ה-Z
ד"ר גלזר, טוענת שאחד הניגודים הבולטים בין דור ה-X (ילידי 1965-1976) לדור הY- הוא נושא הקביעות והיציבות בעבודה: "דור ה-Y לא רוצים להיות תקועים במקום אחד לאורך שנים, הם רוצים לנהל קריירה דינמית ולהחליף מקום כל 5-6 שנים. הם מחפשים אחר אתגרים, סיכונים, חידושים וטכנולוגיה. לעומת זאת, הדורות הקודמים חיפשו אחר יציבות וקביעות בעבודה כדי לשמר אורך קריירה. קבלה לחברות כמו אגד או חברת החשמל היו נחשבות למבורכות.. את דור הy- זה לא מעניין".
מעסיקים בדור ה-X הם מסורתיים יותר, ההתנגשויות בין הדור המסורתי בעבודה לדור החדשני והדינמי, דור ה-Y הן טבעיות. סף הגירוי של דור ה-Y הוא נמוך, הם עוזבים מקומות עבודה מסודרים ללא הסתייגות לטובת מימוש הפוטנציאל האישי שלהם והקידום שלהם. האינדיבידואל מאוד דומיננטי ומשמעותי ומעבידים צריכים להניע אותם בדרך חדשה של קידומים, עניין ואתגרים.
אלקובי טוענת כי דור ה-Y קרוב יותר לדור ה-Z - שנים 2005-1994 - במאפייניו, בהתנהגות, בלימודים וכו'. ה-יו טיוב שולט ועולם הסרטונים מציע שפע בלתי נדלה בכל נושא שהדורות הללו עושים בו שימוש רב. דוגמה: בתחום האיפור והיופי יש בחורה צעירה שהפכה לכוכבת בזכות סרטונים של ייעוץ יופי, אותם היא מעלה מגיל 16 ועד היום, והיא כבר בת 19. הרעיון פשוט: איך להתאפר כמו סלבריטי באופן יעיל ופשוט וקל. ללא פרסום. בשונה מדור ה-X המידע המשופע באינטרנט וביו טיוב הוא טבעי עבורם והם עושים בו שימוש מדהים. האמירה כי האינטרנט עושה אותנו טיפשים הוא לא חד משמעי; נכון שהמידע זמין, קליפי, לא תמיד מעמיק אך הוא גם קיים בשפע והוא קל לתפישה בגלל שהוא ויזואלי יותר".
לסיכומו של עניין
אלקובי וגלזר מוצאות בדור ה-Y הרבה 'נקודות אור' ומגדירות אותו כדור חדשני, חיובי, סקרן וחכם. כמו בכל דבר טוב יש לו גם חסרונות, כשהבולטים בהם הם חוסר סבלנות ופינוק יתר אך גם בכך אשמים רק דור הX- שפינק אותם כל כך.
תחומי הלימוד והעיסוק הפופולריים בהם הם בוחרים הם הנדסה, ביוטכנולוגיה, הייטק וכל מה שזז מהר. רוצים ללמוד? תחשבו פרקטי - תחום שאינו מוצף, אולי אפילו נדרש וחפשו את המוסד שיעניק לכם גם תואר וגם תעודת מקצוע.
עיין ברשימת המוסדות האקדמיים בהם תרצה ללמוד. השאר פרטים ונציג המוסד המבוקש ייצור
עמך קשר בהקדם: