נדמה כי בכל בית ספר ללימודי תעודה ו/או המשך, מופיע תחום האימון או בשמו הפופולרי יותר קאוצ'ינג. השאלה הנשאלת היא האם אכן כל אחד מבתי הספר הללו, באמת מוכשר ויכול ללמד אתכם איך להפוך למאמנים לחיים תוך מספר חודשים מועט ולהצליח בתחום? עוד נחזור לשאלה זו בהמשך, אך ראשית נבין מה זה בכלל אימון?
אימון - קווים לדמותו
ד"ר ארנון לוי, פסיכולוג קליני ומאמן אישי, סגן נשיא האיגוד הבינלאומי ל- Psychology Coaching וראש התוכנית לתואר שני ולדוקטורט באימון פסיכולוגי בשיתוף אוניברסיטת מידלסקס, ייסד וניהל את התוכנית להכשרת מאמנים באוניברסיטת ת"א, מספר על מקורו של התחום: "תחום האימון התפתח בצורה מדהימה וקיים כ-25 שנה. מייסד האימון היה יועץ פיננסי בשם תומאס ליאונרד, שהקים ב-1992 את בית הספר הראשון לאימון. בסיס האימון לקוח דווקא מעולם הספורט. מקובל כי לספורטאים יש מאמנים/מלווים הדואגים ללוות אותם פסיכולוגית, לחזק אותם ולדאוג לכל צרכיהם הרגשיים במטרה לשפר את ביצועיהם. אך הנושא המרכזי באימון שהוא הגשמה עצמית ומיצוי הפוטנציאל האישי מקורו בפסיכולוגיה הומניסטית והוא היה מאוד דומיננטי בשנות ה-60 והנושא של הגשמה עצמית הפך למשמעותי ומרכזי ופה האימון האישי השתלב באופן מושלם. אם ניתן לסכם את הרעיון של אימון אישי, אז המטרה העיקרית שלו היא מימוש פוטנציאל ומימוש חוזקות. האימון אינו מטפל ב'תיקון' או בדיס-פונקציות, אלא עוזר לאוכלוסייה מתפקדת, שהיא הרבה פעמים גם מצליחנית, להגיע למימוש פוטנציאל מלא".
ד"ר בלה נוביצקי, ד"ר לטיפול באומנות ומייסדת תכנית האימון דרך אומנות, הראשונה בעולם CTA)), ממכללת 'ביטוי לאמנות ועיצוב', מוסיפה: "האימון הוא מקצוע בינתחומי ורב תחומי שמשיק להרבה מאוד דיסציפלינות כגון: שיווק, פסיכולוגיה, תורת העסקים ועוד. היתרון המשמעותי של האימון הוא בכך שהוא ממוקד מטרה ואדם יכול להגיע להישגים תוך 10-15 מפגשים. האימון מאפשר לגלות מטרות אמתיות והתפיסה הראשונית של מאמנים היא שכל אדם, באשר הוא, מגיע עם משאבים קיימים וצריך לחבר אותו לערכים שלו ולהכיר לו את המשאבים הקיימים בו. העניין המרכזי באימון הוא תוצאות מהירות תוך גילוי החוזקות".
כשהמילים נגמרות מגיעה האומנות
ד"ר נוביצקי בדקה וחיפשה רבות תכנית בתחום האימון שמשלבת אומנות, בכל העולם. משלא מצאה כתבה אותה בעצמה וכעת מביעים בתכנית התעניינות בכל העולם. אז מה מיוחד בתכנית? נוביצקי משיבה: "האומנות נותנות מקום ליצירתיות והיא פלטפורמה נהדרת לדיבור, כאשר התוצר לא חשוב כלל כיוון שהוא משמש כאמצעי בלבד ולכן אין צורך להיות בעלי נטייה אומנותית כלשהי או בעלי כישרון מיוחד. בעזרת האומנות ניתן ל'געת' במקומות לא מודעים בצורה ישירה וללא צורך במילים. תהליך האימון נעשה באופן מובנה ונערכים תרגילים באומנות שחושפים בצורה מעמיקה, מרתקת ומשקפת כל נושא. למשל 'גלגל החיים' הוא אחד הנושאים הידועים בתחום האימון, בו בודקים עד כמה האדם מרוצה מחייו בשלל התחומים: בית, זוגיות, משפחה, פרנסה וכדומה ורואים איך הגלגל זז והאם יש איזון. באומנות קורים דברים מדהימים, פתאום דרך היצירה עולים נושאים באופן ברור דרך ארגון, צבע, צורות וכדומה. התהליך באומנות מאפשר לאדם לראות את חייו מפרספקטיבה רחוקה יותר ולכן ברורה ומחודדת - 'מהם הערכים שלי? לאן אני רוצה להגיע? ועוד. האומנות היא גם דיאגנוזה וגם טיפול דרך הכלי הכי חזק שיש בכל אדם - יצירתיות, וזאת, יש להדגיש, ללא צורך בכישרון אומנותי כלשהו".
אליה וקוץ בה
פיתוח עצמי, מימוש פוטנציאל ותהליך אינסטנט בהחלט מתאימים לקצב החיים המהיר בו אנו חיים. אין לנו זמן להתעכב על העבר ולשבת מול הפסיכולוג שנה-שנתיים, אנחנו רוצים תוצאות ו-עכשיו! אז מה הפלא שהתחום הפך למסחרי כל כך?
"התחום אכן הפך למסחרי ונפתחו המון בתי ספר לאימון, שתוך מספר חודשים מועט, מסמיכים את הלומדים כמאמנים", מסביר ד"ר לוי ומוסיף: "למרות שהגופים המאורגנים בארץ ובחו"ל מנסים לייצר סטנדרטים נאותים באימון, כיון שרוב הוראת האימון נעשית ע"י בתי ספר פרטיים על בסיס עיסקי נוצר מצב שחלק ניכר מהמאמנים לומדים טכניקות אפקטיביות ליישום באימון ומקבלים תוצאות אך לא תמיד אלה הן התוצאות הרצויות עבור המתאמן. חוסר ידיעה מעמיקה של נפש האדם יוצר מצב שבו מאמנים מממשים את שאיפותיו של המתאמן ביעילות אך לא תמיד בדרך שמממשת את ההגשמה העצמית שלו. כך נוצר מצב אמביוולנטי שבו תחום האימון מתפשט מחד, ומאידך נוצרת לו תדמית גרועה, בפרט באקדמיה, וזאת למרות הפוטנציאל הנהדר שקיים באימון. יש הרבה תחומים שקפצו על עגלת האימון (קואצ'ינג) וקלטו שהמילה 'מוכרת' וזה הרבה יותר טרנדי להוסיף לשם הקורס את מילת הקסם 'קאוצ'ינג' . למרות זאת, אסייג ואומר שאפשר לעשות שילובים נהדרים עם האימון כמו פסיכותרפיה ואימון. כרגע, לצערי, יש הרבה בלגן בתחום ואני מקווה שייעשה סדר בהקדם שיאפשר לתחום הזה לבלוט באופן חיובי בלבד".
ד"ר ניביצקי מסכמת: "יש לבדוק היטב את רצינות המוסד המלמד ואת הכשרת המרצים במקום. אני יודעת שלשכת המאמנים מנסה לארגן את המקצוע ולקבוע סף כניסה לתחום, אבל ברור שנחוצה עוד עבודה בעניין".
עם הפנים קדימה
אין ספק שתחום האימון צועד קדימה: "ההתקדמות שהבוגרים שלנו עושים כבר מורגשת", משתפת ד"ר נוביצקי וממשיכה: "כמעט כולם, חונכים להוראת השיטה ובמקביל פותחים עסק כמאמנים עצמאים. יש ביקוש רב למאמנים בתחום העסקי, אישי וכן אימון להורים ולקבוצות, דבר המאפשר להרוויח ולהתפתח בתחום. שיטת אימון דרך אומנות מעוררת עניין רב בעולם ואני מניחה שבהמשך בוגרי התכנית יועלו לשמש כחונכי השיטה גם בחו"ל".
ד"ר לוי שמע על תחום האימון הפסיכולוגי לפני כ-9 שנים וחשב שזה יכול להיות מעניין עבורו כפסיכולוג קליני לפתח תכנית כזאת באקדמיה, הוא גייס מספר פסיכולוגים מאמנים וייסד את התכנית להכשרת מאמנים באוניברסיטת ת"א. כיון שהתוכנית באוניברסיטת ת"א אינה תוכנית אקדמית לוי במעמדו כסגן נשיא האיגוד העולמי לאימון פסיכולוגי החליט לפרוש ולהקים תכנית אקדמית להכשרה לתואר שני ולדוקטורט בתחום, תכנית בלעדית בארץ ואחת מהבודדות בעולם: "בכל העולם יש כ-5 תכניות לתארים מתקדמים באימון, והיה מאוד קשה להצליח לעשות זאת בארץ, מבחינה זו, התכנית שלנו מאוד ייחודית. התכנית הזו מיועדת לאנשים בעלי תואר ראשון, עם ניסיון חיים וחוכמת חיים וזאת כדי שיוכלו להכיל ולעבוד עם מתאמנים. גם בתכנית לימודי התעודה, אותה אני מציעה במסגרת לימודי המשך בבר אילן, אני מייעד לבעלי תואר ראשון כאשר המטרה העיקרית שלי היא להכשיר אותם ללימודי תואר מתקדם בתחום האימון הפסיכולוגי. חשוב לי שהתחום יתפתח באקדמיה כי אני חושב שזה העתיד".
בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ לימודי ותעסוקתי
כתבה נוספת על תחום האימון באקדמיה
עיין ברשימת המוסדות האקדמיים בהם תרצה ללמוד. השאר פרטים ונציג המוסד המבוקש ייצור
עמך קשר בהקדם: