בריאות טובה ומערכת יחסים משביעת רצון עם הזולת הם מפתחות ראשיים לאושר.
סקרים מוכיחים, שקריירה מגשימה היא אחת מהדאגות האישיות החשובות ביותר שלנו. עם זאת למרות חשיבותה, אנשים רבים מתוסכלים מעבודתם ועוסקים בעבודות משעממות, מלחיצות, או כאלו אשר אין בהם סיכויים רבים להתקדמות.
בעוד שישנם אנשים, שמחליטים לשאת בעול של מקצוע לא מגשים פרקטי, בהתנחמם שיצליחו להגשים חלום ביציע לגמלאות. ויש אחרים הנוטים לעבור ממקצוע למקצוע, ללא מחויבות וריכוז רבים.
באופן אידיאלי, הקריירה שלנו צריכה להיות יותר ממקצוע או פעילות המספקים את צרכי הקיום הבסיסיים שלנו. המקצוע צריך להיות ייעוד, או פעילות אשר מספקת תחושה של הגשמה עצמית הערכה עצמית או תרומה לחברה. אף שהקריירה אינה צריכה להעסיק את כל הזמן, הכישרון והמרץ שלנו. היא צריכה לקדם את רווחתנו המקצועית הכספית, הרוחנית והאישית ולספק הנאה, אתגר והזדמנות לצמיחה אישית.
גם השקעה מופרזת בעבודתנו נוטה לפצות חיי חברה כושלים, או להוות בריחה ממערכת יחסים קשה או מבעיות אחרות. כשמקצוע משמש הימנעות ממחויבות אחרות, או דרך לפצות תחושות של בדידות לאדם זה לא תהייה תחושות רווחה ושביעות רצון לטווח רחוק. אלה קושי במכלול בעיות מסביבו.
מה הם הגורמים המשפיעים עלינו בבחירת מקצוע ?
התשובה: דמויות ההורים
להחלטות הלא מודעות שספגנו מילדותינו ואשר חודרות, לתחומי העניין והרגש הראשוניים שלנו אחראים ההורים והסביבה ומכאן אנו עושים את רוב החלטתנו בחיים. רצון ההורים הוא לראות אותנו בתחום מקצועי מסוים שמשמעותו "מקצוע נחשב".
"התקליט" של דברי ההורים ממשיך להשפיע עלינו לחיוב ולשלילה. לעיתים קרובות הוא מוביל אותנו לבחירת מקצוע שאינו מתאים לנו כלל, במקרים מסוימים אחרים, בחירת הלימודים כרוכה בהתמרדות נגד לחץ ההורים ומסיגה תוצאות הפוכות.
ובמקרים אחרים אנו נוטשים כישרון ייחודי שלנו כדי להכעיס את הורינו, בעוד שתחומים אלו היו עשויים להוות את זרעיה של קריירה מרשימה. מה שקורה בפועל הוא שלעיתים אנו נגלה כישורי ילדות אלו מחדש ונחזור אליהם בעתיד. יש ביכולתו של האבחון בכף היד לנגוע במדויק בדמויות ההורים שלנו ולהתוודע למידע על כישורנו הבסיסים ועל כיוון הקריירה שלנו.
נבחין זאת בכ-50 סוגי תבניות של כף היד המתחלקים לצורתה, מוצקות, במרקם העור, בטביעות האצבעות ובמבנה האגודל. אפשר לראות את הקווים הללו כבר אצל תינוק בן יומו ולכך יש הסבר ביולוגי. האזור היחידי בגוף האדם בעל התאמה התפתחותית ביולוגית כזאת הוא כף היד והמוח, מכיוון שמערכת העצבים ותאי כף היד מתפתחים באותו זמן התפתחותי בעת ההריון ומאותו חומר צינטולוגי התוצאה היא קווים ותבניות בכף יד שהם סך החוויות והזיכרונות שהאדם עבר מאז לידתו. קווי היד מורים על האישיות שלנו ומידת "ההתבססות" שלנו בכיוון קריירה מספקת ועל רמת ההגשמה של ייעוד חיינו. מכוון שהקווים מסוגלים להשתנות תמיד, הם משקפים את התובנה שחלה באדם ויכולת החשיבה משתנה, התוצאה היא שהיד יכולה להדריך אותנו בהתמדה בנוגע לכיווני קריירה והגשמה אישית. בחלקים של היד נראה את שפע הכישרונות ופוטנציאל של כישורים ייחודיים, חשיבה אנליטית או יצירתית, אינטליגנציה, תקשורת בין אישית, בעיות קשב וריכוז, תחושות ניכור והעדר הערכה עצמית, בעיות רגשיות, עקבות ותסכולים ועוד.
סוגי היד הבסיסיים משקפים "תכונות מקור" מסוימות של אופי האדם, כמו תוכנת מחשב חי אשר מאפשרות לנו להגיע להגשמה בחיים בעזרת מודעות עצמית ויישום שאיפותינו לשחרר רגשות והצטברות כעסים, פחדים אותם אנו נושאים עמנו לעיתים קרובות מאז הילדות ואלו גורמים לנו לקושי בחיים. תכונה בסיסית עשויה להצביע על הצורך לפתח תכונה משלימה, כדי להגיע לרמת שלמות ושביעות רצון אישית גבוהה יותר.
זה נכון במיוחד כאשר מסלול הקריירה שלנו נראה נדוש, או מתסכל לדוגמא: מנהל חשבונות שידיו מורות על ייעודו הנכון, הוא בעל יכולת ניהול וארגון, מתעניין בפרטים ובניתוח קר ומדויק של נתונים, קריירה חילופית עשויה להיות עבודה בניהול תיאטרון, כלומר – ניהול הצד הכספי, ייעוץ ומכירות .הדבר אינו כרוך בהכרח בשינוי קריירה מוחלט, אלה בהסבת קריירה, והתחלה במקצוע חדש ומשלים.
גם לגיל יש תפקיד חשוב במציאות המקצועית שלנו. כל 7-10 שנים אנו עוברים מחזורי חיים חשובים, אשר משקפים צרכים אישיים ומקצועיים חדשים ושונים. ואלה כרוכים בשינויים תמידיים משתנים בהתאם לכל אדם.
מחזורי החיים הבסיסיים הם :
שנים מוקדמות 20-30 שנות בנייה החשובות ביותר בחיינו, זמן לגיבוש ובחירת מקצוע זמן להזדמנויות ולחיפושים.
שנות בנייה 30-40 התפתחות בקריירה, עליה בסולם תפקידים, זוגיות והקמת משפחה ואתגרים שונים.
שנות מעבר 40-50 גוברת צמיחה אישית. תקופת מצב כלכלי יציב, הזדמנויות חדשות.
שנות ההתבגרות 50-60 שנות התלהבות נמוכה וירידה בפעילות תקופה זו עשויה להיות גם תקופה לגילויים חדשים ולכיוון מקצועי חדש.
שנות גיל הזהב +60 תקופת רגיעה, בדידות, או שעמום הן יכולות להיות זמן ליצירה, שימוש בניסיון החיים ובמצבור החכמה בתחומים שונים של יצירתיות, כתיבת ספרים הנאה משפחתית ועזרה לזולת.
אם קיימת תחושת חוסר מנוחה, או תסכול נוקבת והאדם מרגיש שהוא הגיע לפרשת דרכים בחייו, ייתכן שיש צורך לפתח ולשלב כישוריים אחרים יצירתיים יותר כדי לפתח את הפוטנציאל הטמון בו .
שילוב של ייעוץ ותשאול עצמי יוביל לאיזון בין הצדדים ולהגשמה עצמית.
הכותבת היא אירית רוטרובין - יועצת תעסוקתית מוסמכת בשיטת ד"ר הולצמן מאבחנת בשיטת כירולוגיה פסיכו-דיאגנוסטית אבחון וניתוח אישיות והכוונה מקצועית, על בסיס ניתוח תבניות וטביעות כף היד.