פורום ייעוץ לימודי ותעסוקתי

בהנהלת: המרכז הארצי ללימודים  |  מסר למנהל/ת הפורום
במסגרת הפורום תקבלו ייעוץ לימודי ותעסוקתי בינהם מידע על מקצועות ומסלולי הלימוד, סיכויי הקבלה ועזרה בבחירת מוסד לימוד בהתאמה אישית. לייעוץ טלפוני חינם חייגו עכשיו 072-3131888 .
 
המרכז הארצי ללימודים

המרכז הארצי לייעוץ והשמה ללימודים הוקם על מנת ללוות אותך ולסייע לך בקבלת אחת ההחלטות החשובות בחייך, שתשפיע על עתידך. המטרה המשותפת שלנו תוביל ותכוון אותך לעשות את הבחירה הנכונה והמותאמת לך אישית.

 
שלום, אני תלמידת תיכון (כיתה י"א) ואני יותר ממעוניינת להתחיל בלימודים אקדמאיים כבר עכשיו. אני יודעת מראש שאני לא אלך לכיוון של מתמטיקה, מדעים וכו', שהרי אלו לא ייתנו לי מוטיבציה כלל (למרות שזהו כיוון מומלץ באופן כללי). התחומים אליהם אני שואפת הם מוסיקה, ריקוד וספורט- המוטבעים בי מקטנות. אני רוצה להתחיל דווקא עכשיו מפני שזוהי תקופה בו המוח מסוגל ליותר מאשר אחרי שנות הצבא, במהלכן חל ניוון. מלבד זאת, אני להוטה למצוא דרכים להתקדם במוסיקה וריקוד, ללמוד ולהתנסות, וחבל לי לבזבז זמן או כסף כאשר אני יכולה לרכוש את הידע אותו אני רוצה באמצעות לימודים אקדמאיים שיועילו לי. עד כמה שאני יודעת, ותקני אותי אם אני טועה, אין באפשרותו של תלמיד תיכון ללמוד כסטודנט מן המניין, אלא ע"י לקיחת קורסים המקנים נקודות וכך עד לקבלת תעודת הבגרות. ישנם גם מסלולים למצטיינים, שדווקא כן נותנים את האפשרות- אבל כאן מדובר בתחומים כמו מתמטיקה, מחשבים, מדעים וכדומה ולא נוגעים במוסיקה/ספורט/ריקוד (ואני מתפללת שאני טועה). אם כך, האם זו האפשרות המומלצת (או היחידה?) לקחת קורסים עד לסיום הבגרות? במידה וכן, לפי מה לבחור את הקורסים? ואת המוסד האקדמאי? איך אהיה בטוחה שאני עושה מה שנכון בשבילי? כמה פרטים שאולי (ואולי לא) יתרמו ויתנו לך תמונה כללית- אני לומדת 5 יח"ל מתמטיקה, מוגבר אחד, ומסיימת בחודש הקרוב 5 יח"ל אנגלית.. ככה שיורדות שעות האנגלית, ואין לי שני מוגברים אז זה כבר פחות עומס. אני מקווה שתוכלי לסייע לי בנושא =] תודה מראש! לירן.
הי לירן, אתחיל בכך שאני מעריכה מאוד את רצונך להתחיל ללמוד כבר במקביל לתיכון. כל הכבוד על המוטיבציה! עם זאת, במקומך, לא הייתי כ"כ מודאגת מ"ניוון בתקופת הצבא" ושאר דברים שצייינת כסיבות להתחיל בלימודים מוקדם ככל האפשר. הרבה פעמים הצבא לא רק שלא מנוון אלא גם מפתח, ובאופן כללי, יש לא מעט יתרונות לאלה שמתחילים ללמוד בגיל מעט יותר מאוחר. אני חושבת שלימודים אקדמיים הרבה פעמים דורשים בגרות מסוימת, שלרוב אין אותה בגיל התיכון, ולכן ללמוד באוניברסיטה בגיל התיכון יכולה להיות גם חויה לא קלה, וכדאי לקחת זאת בחשבון. לפעמים לא כדאי להאיץ תהליכים. עם זאת, זו כאמור החלטה אישית וזה משהו ששונה בין אנשים- ואני כמובן שלא מכירה אותך כדי לייעץ לכאן או לכאן. בהקשר לפן הפרקטי- האם את יכולה ללמוד במקביל לתיכון, אילו תחומים ואיך עושים זאת- קשה לי לענות לך. כמוך, אני מכירה תוכניות למצויינים בהם צעירים מוכשרים בתחומי המדעים, למשל, משתלבים בלימודים אקדמיים ולוקחים קורסים שמוכרים להם בהמשך הדרך לתואר. או אפילו תוכניות בהן מסיימים את התואר תוך כדי הלימודים האקדמיים. עם זאת, זה בדרך כלל נעשה דרך תוכניות מסודרות שמציעים בתי הספר בהם הם לומדים. בנוסף, עוד לא שמעתי על תוכניות כאלה לתחומים שאת ציינת (כן שמעתי על מדעים, משפטים, מתמטיקה וכו')- עם זאת, זה שאני לא שמעתי לא אומר שאין. בגדול, מה שאת מתארת זה מצב לא כ"כ שגרתי... לכן, לדעתי, המקור לבירורים כאלה הוא אחד מבין הבאים: המקור הראשון הוא בית הספר בו את לומדת. אם שם לא יוכלו לעזור אולי יוכלו להפנות אותך לגורם המתאים.. אך אם לא, לדעתי, שני מקומות נוספים בהם ניתן לברר זה משרד החינוך או במוסדות האקדמיים עצמם, באותם תחומים שמעניינים אותך. בירורים אלה, יוכלו להבהיר אם מה שאת מתארת בכלל אפשרי, ואיך עושים זאת. וזה גם ייתן את המידע ביחס לשאר שאלותייך. יחד עם זאת, שוב, איני מכירה אותך, אך ביחס לתחומים שציינת- מוסיקה, ריקוד, וספורט- ברוב המקרים, הקבלה ללימודים אקדמיים בתחומים אלה, מותנית בניסיון קודם. ממה שכתבת לא ברור אם יש לך ניסיון כזה, ואולי אפילו נשמע שאין לך (כי כתבת שהיית רוצה להתנסות בהם וכו'), ולכן, אם אכן אין לך ניסיון, קחי בחשבון שזו לא הדרך להתנסות בכך. גם כי סיכוייך להתקבל נמוכים, וגם כי לימודים אקדמיים, לדעתי, זה פחות המקום לבדוק אם את מעוניינת בכיוון כזה או לא (בתחומים שציינת). לשם כך יותר נבון וחסכוני לקחת חוג, שמהווה מסגרת פחות מחייבת, ויאפשר לך לבדוק את יכולתיך ולצבור ניסיון, ובינינו- נראה לי שגם ידרוש פחות "בלבול מוח" מאשר לנסות ולהתחיל עכשיו תואר. בקיצור, הצעתי לך איך לברר ומה, אך בעיני, גם אם יש לך זמן רב, כדאי לשקול ברצינות אם כדאי לנצלו דווקא ללימודים אקדמיים (במיוחד בתחומים שציינת) או שאולי כדאי להעשיר עצמך בדרכים נוספות. בנוסף, כדאי לזכור שאח"כ לא תהיינה לך הרבה הזדמנויות להיות צעירה, ותקופה כמו שיש לך עכשיו לא תחזור. הלימודים- חשובים ככל שיהיו, לא יברחו, וגם כישוריך והמוטיבציה שלך זה כנראה לא משהו שייעלם, גם אם תחכי עוד שנתיים- שלוש. תקופה כזו, בה עוד מותר לך להיות יותר חופשיה, ויחסית יש פחות לחצים- כנראה שכבר לא תהיה. אז חומר למחשבה, ובהצלחה בכל דרך בה תבחרי, מיכל
סגור