שנת הלימודים הראשונה היא שנת היכרות עם יסודות הכתיבה במדיומים השונים והתנסות ראשונה במרחב העבודה של הסדנאות המרכזיות: פרוזה, תסריט, עיתונות ומדיה וביקורת. במקביל לסדנאות לומדים הסטודנטים טקסטים קלאסיים מן הספרות העולמית, ניתוח תסריטים ועריכת טקסט, לצד כיתת לימוד בצורה המדרשית של קריאה והעמקה בספרות ושירה מקורית.
הנושאים:
"לנוכח האחר" מ'היהודי זיס' ועד 'הכל אודות אמא'
עריכה, ניסוח וסגנון
מבוא לעריכת תוכן
כתיבה למדיה חדשה
סדנת ניתוח תסריטים
מדרש קריאה- ספרות מקור
קריאה איטית ומעמיקה תוך כדי דיון ביצירות מן הספרות העברית.
כתיבה ביקורתית
זהות/ מקום
הסדנאות המרכזיות:
סדנת פרוזה
התנסות ושיכלול יכולות בכתיבת סיפור קצר. כתיבה אינטנסיבית שבועית של טקסטים נושאיים וסיפורים קצרים, המנותחים בכיתה.
סדנת תסריט
יסודות כתיבת התסריט והיכרות תיאורטית ומעשית עם הפורמט. שלבי עבודה מקובלים בתהליך כתיבת תסריט- סינופסיס, טריטמנט, תסריט מלא. אדפטציה מספרות לקולנוע.
סדנה לכתבה עיתונאית
דיון בתפקיד העיתונאי במאה ה-21 ובשאלות של אתיקה ומוסר עיתונאיים באמצעות קריאה מודרכת של קטעים מן העיתונות והתנסות עצמאית בעבודה: יציאה לשטח, ליקוט אינפורמציה, שיחות תחקיר ואיתור מידע.
לימוד יסודות העיתונות הכתובה: כתיבת חדשות, איסוף מידע עיתונאי, מקורות אינפורמציה, הבחנה בין עיקר וטפל והצלבת מידע, והיכרות עם מופעים שונים בעיתונות הכתובה – ידיעות חדשותיות, ראיונות, תחקירים, כתבות צבע וכתבות מגזין.
שנת הלימודים השנייה מבססת את ההתנסויות המעשיות והתיאורטיות של השנה הראשונה ומאפשרת לסטודנטים להתמודד עם כתיבה של יריעה רחבה יותר: תסריטים לדרמות, סיפורים ארוכים ונובלות, כתבות מגזיניות ורשימות ביקורתיות. בשנה הזו תהליך הבחירה של הסטודנטים בתחום ובסגנון הכתיבה, מתרחש באופן טבעי ומוביל בדרך זו אל השנה השלישית של העבודה על פרויקט הגמר.
הנושאים:
יצירות מן הקלאסיקה העולמית - קריאה בנובלות ורומנים מהמאה השמונה עשרה ועד לימינו, עריכה ספרותית - המשך הכשרה בעריכת טקסט ותוכן, אדפטציה - עיבוד של יצירות ספרות, רפורטאז'ות ואירועים ממשיים לתסריט, מדרש קריאה - קריאה איטית ודיון מעמיק ביצירות מן הספרות העברית, תיאוריה וביקורת- תיאוריות ביקורתיות מן המאה העשרים.
שנת הלימודים השלישית נועדה להשלים את פרויקט הגמר ולאפשר לסטודנטים להגיע לכלל יצירה כתובה שאותה יציגו כתיק עבודות או יגישו להוצאות לאור, לקרן לקולנוע, לזכייניות או לאחד מן העיתונים.
לצד הסדנה המרכזית וליווי אישי של ראש המחלקה, מתקיימים פאנלים של ביקורת עבודות בהם נוטלים חלק מבקרים וכותבים מן החוץ, סופרים, תסריטאים ועיתונאים, כדי להעריך ולעודד את העבודה על הפרויקט.