מקצוע העיצוב ניזון מאירועים ומהיבטים חברתיים, כלכליים, פוליטיים ותרבותיים המשפיעים על המעצב. במהותו, תחום העיצוב הוא בין-תחומי, והוא שואב ומשלב תכנים ועקרונות מתחומי המדע והטכנולוגיה, התרבות, הרוח ומדעי החברה, ויוצר את הגדרת עיצוב סביבת המחיה של האדם בכל תחומי חייו: במקום המגורים, בסביבת העבודה, בסביבת הלימוד, ובמקומות הבילוי והפנאי. חשיבותם של מעצבי פנים והצורך בהם הם ייחודיים בהתפתחות של השנים האחרונות, והם גם תוצאה של שינויי תפיסה הנוגעים לתחום אחריות האדריכל ועיסוקו כ"מתכנן-על" הנתמך ביועצים מקצועיים, שמעצב הפנים הוא אחד מהם.
לימודי עיצוב פנים מציעים תוכנית ייחודית ומגוונת, משולבת ובין-תחומית, שבנקודת המוצא שלה משולבים נושאים באדריכלות, בעיצוב ובטכנולוגיה על היבטיהם האנושיים, החברתיים והרעיוניים. תכנון הקורס הושם דגש על הקניית השפה העיצובית ועקרונותיה, תוך מתן כלים בסיסיים ומגוונים ללומד, אשר יאפשרו לו להתפתח בתחומי התכנון ועיצוב הפנים ויהוו תשתית איתנה לעתידו המקצועי. בפועל, משתלבים בוגרי המסלול בעבודה, ומפגינים יכולות מקצועיות מרשימות.
מטרות הקורס
הקניית ידע עיוני מקיף בתחום העיצוב – הקניית מושגים, תיאוריות וטכניקות עיצוב, בשימוש בתהליכי הטמעה.
הקניית כלים יישומיים ומיומנויות ביצוע ותירגול המבוססים על הבנה מעמיקה של תהליך התכנון והעיצוב.
הכשרה מקיפה של הבוגרים לעבודה בתחום הרחב של עיצוב הפנים על פניו המגוונים.
ליווי וחניכה מקצועית של תלמידי המסלול העושים את צעדיהם הראשונים בתחום המקצועי.
קהל היעד
אנשים מתחומי ידע שונים המעוניינים לעסוק בתחום עיצוב פנים.
בעלי ידע כלשהו בתחום העיצוב, המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בתחום זה על מנת לעסוק בו באופן מקצועי.
נושאי לימוד עיקריים
שרטוט אדריכלי: יסודות השרטוט האדריכלי, סוגי קווים, סימנים מוסכמים, השימוש בקנה-מידה והפירוט המתאים לו, תוכניות עבודה והפניות, תוכניות לקוח, תוכניות במיגוון של פרויקטים, כולל מדרגות וקירות מעוגלים, המרחב התלת-ממדי, היטלים ומישורי הטלה, חתכים ופריסות, האקסונומטריה וכלליה.
מודלים: המודל ככלי עבודה למתכנן וככלי המחשה ללקוח, יושם דגש על פיתוח מיומנויות בהגשת פרויקט תלת-ממדי באמצעות סדרת התנסויות אשר במהלכן יתמודדו התלמידים עם טכניקות שונות, הנובעות מסגנון ומשימוש בקנה-מידה משתנה ובחומרים שונים.
רישום פרספקטיבי: עקרונות היסוד הפרספקטיבה החד-ממדית והדו-ממדית, תיאור של אור וצל, כיוון אור, ותהיה התנסות ביסודות הרישום הפרספקטיבי.
שרטוט ממוחשב – אוטוקאד: שרטוט אדריכלי ממוחשב, וביצוע פרויקט תכנוני באמצעות תוכנת האוטוקאד.
הדמיות ממוחשבות: יסודות בתוכנת הסקצ'אפ – כלי המחשה תלת-ממדי ממוחשב, תוך הגדרת חומרים שונים, טקסטורות ומצבי תאורה שונים בחלל המתואר, וזוויות התבוננות שונות בחלל הנבחר.
בנוסף, יילמדו יסודות בכלי התלת מימד של תוכנת האוטוקד.
יסודות העיצוב: קורס מעשי המשולב גם בהרצאות תיאורטיות: הכרת והעצמת ה"אני המעצב", פיתוח היצירתיות החבויה בכל אחד, הכרת הכלים לביטוי רעיונות באמצעים שונים, שימוש בכללי הקומפוזיציה, צבע, טקסטורה וחומר, חשיפה למתודות שונות המשמשות את המעצב בעבודתו, הבנת עקרונות התכנון והתנסות מעשית בדו-מימד ובתלת-מימד, היכרות עם תולדות האדריכלות ועיצוב הפנים, וזיהוי סגנוני וניתוח אלמנטים מבניים.
עיצוב פנים סטודיו א' – דירת גן: קורס מעשי המשולב בהרצאות תיאורטיות. התלמידים יתכננו ויעצבו דירת גן, משלב קבלת התוכניות בחירת הלקוח ותשאולו ועד להגשת הפרויקט השלם, הכולל תוכניות, חתכים ופריסות, ולוחות חומרים. תוך כדי עבודה על הפרויקט יילמדו נושאי התייחסויות לצבע, לחומר, לחיפויים, ריצוף ותאורה, וכן נושאי אינסטלציה ומיזוג. כן יילמדו הגדרת תחום עיצוב הפנים ומאפייניו, מערכת היחסים שבין חוץ לפנים, מערכת היחסים שבין הפרט לחלל המקיף אותו, הקשר בין חלוקת החלל לצרכים השונים של האדם, סקירת הפונקציות השונות של הפרט ומתן מענה בתכנון החלל, חקר לקוח ועבודה מול מאפיינים, דרישות ונתוני לקוח, תוך דגש על היכרות מעמיקה בבחירת ושימוש בחומרים השונים, מושגי יסוד וחשיבות תחום הארגונומיה ככלי עבודה בתכנון ועיצוב, היכרות עם ממדי האדם, היבטים פסיכולוגיים רלבנטיים. במהלך יחידת לימוד זו יתקיימו סיורים לימודיים והרצאות אורח בנושא מטבחים, קרמיקה ואביזרי סניטציה, סדנת צבע, והרצאות אורח בתחום הגינון והפיתוח הסביבתי.
עיצוב פנים סטודיו ב' – דירת מגורים רב-מפלסית ועסק המתנהל מתוך הבית: פרויקט מעשי המשולב בהרצאות תיאורטיות. הקורס יתמקד בחידוד השפה האדריכלית על משמעויותיה השונות, הצגת הפרטי מול החללים הציבוריים של דירת המגורים, תוך שימת דגש על תהליכי פיתוח הפרויקט והתפתחות אישית של התלמיד בהתמודדות עם תהליך התכנון והעיצוב. נושא הפרויקט הוא חלל פרטי משולב בעסק – שילוב בין הסביבה הפרטית למשרד או קליניקה, מאפייני המשרד הביתי, עיצוב פרטי ריהוט למשרד ולחדר המתנה, התייחסות מיוחדת בתכנון למדרגות, חשיבותן, עיצובן ומיקומן – תוך חשיפת התלמידים למכלול פרטי מדרגות שונים ותקנים, למעקות שונים ופרטיהם ותקנים, וכן התייחסות למסדרונות ולמעברים תוך תכנון חללים בעלי גובה תקרה שונה.
עיצוב פנים סטודיו ג' – ציבורי/מסחרי: מטרת הקורס היא להקנות כלים תכנוניים ועיצוביים והבנה של שלבי התכנון השונים בפרויקטים מסחריים/ציבוריים. הקורס מקנה הבנה של מרחב, תיפקוד, תחושות וזרימה, תוך הבחנה בין חללים ציבוריים, פרטיים ורטובים, עד תוכניות עבודה ופריסות מפורטות המעידות על הבנה של פרטי הבנייה, הכרת חוקי הבנייה, תקנות הבנייה וחוק הנגישות, נגישות בחלל מסחרי וציבורי, חלל ציבורי וצרכים ייעודיים, חומרים בחלל המסחרי, נגרות בניין ורשימות אלומיניום, הגדרת קונספט, פרוגרמה, סקיצות תכנוניות, פונקציות, צבע, ריצוף, גופי תאורה, מאפיינים של חומרים ושיוכם לפי הפונקציות השונות, מאפייני ריצוף, חיפויים וציפויים שונים, חומרי צבע וגימור שונים, פרטי ריהוט, סגנונות – הגדרתם והתאמתם, שילוב מערכות בתכנון הפנים – חשמל, מערכות שמע, אינסטלציה וביוב.
עיצוב פנים – פרויקט גמר: פרויקט מורכב משולב, ציבורי-מסחרי, המביא לידי ביטוי את יכולותיהם המקצועיות של הסטודנטים בתחומי העיצוב, תוך שימוש בכלים ובמיומנויות שרכשו במהלך השנתיים. ההגשה הסופית תכלול תוכניות פרזנטציה ותוכניות ביצוע לבעלי מקצוע שונים, חוברת פרויקט וכתב כמויות, שרטוטי יצור, המחשות ומודלים ממוחשבים ותלת-ממדיים, הן של החלל המעוצב והן של פריט ריהוט שיעוצב על-ידי הסטודנט כחלק מהגדרות הפרויקט.
עיצוב ירוק: מתוך הבנה של חשיבות הנושא בימנו, ישולבו פרקים בנוגע לחומרים, מיחזור, שימוש נכון בפונקציות השונות בדירה, וחשיפה למידע עדכני המאפשר זווית ראייה רחבה יותר לתלמידים. נושא העיצוב הירוק נשזר בכל הפרויקטים המעשיים על מנת להכשיר מעצבים מתאימים יותר לעבודה מעשית במאה הנוכחית גם בתחום העיצוב הירוק.
טכנולוגיות בניין: תהליכי הבנייה, היכרות עם הטכנולוגיות הרלבנטיות לתכנון ולעיצוב תוך התייחסות לסוגי החומרים ולאילוצים הנובעים מנתונים טכנולוגיים, מושגי יסוד בתורת החוזק, בטון וחומרי מליטה, אינסטלציה וכלים סניטריים, פתחים, חשמל ותאורה, ריצוף וחיפוי, צבעים ותקרות שונות, פרק בנושא בנייה ירוקה, פרקים בנושאי תחיקה, תקנים ותקנות במערכות הבניין השונות.
ניהול פרויקט – תכנון ותקצוב: הכנת מסמכי התקשרות, קשר עם בעלי מקצוע והגדרת אחריות, התאמת תקציב למרכיבי העיצוב – כתב כמויות ובניית תקציב, בניית הצעת מחיר, והשוואות בין הצעות מחיר.
ריהוט: הקנית ידע בעיצוב ריהוט מסוגים שונים מתוך גישה רחבה הרואה בריהוט חלק מתפיסת עיצוב החלל
פאנג שוואי: פנג שוואי הוא כלי להתבוננות, לאבחון ולעיצוב החלל באופן השואף להרמוניה ולאיזון. לימוד נושא הפנג שוואי מקנה לתלמיד ידע וכלים שימושיים לפיתוח היכולת לזהות את מרכיבי הבית, וליצור שינוי על-ידי סידור המקום מחדש. התוצאה: סביבה תומכת וידידותית עבורנו.
תאורה: תכנון ועיצוב תאורה לפי נושאים וחללים, הכרת נורות, ובכללן נורות חדישות וכאלה המיועדות ליצירת אפקטים, הכרת גופי תאורה שונים והתאמתם למרכיבי החלל והסגנון, אביזרי חשמל, ארון החשמל ותקנים, תוכנית חשמל – הכרת סימנים מוסכמים ותקנות, הבית החכם. יתקיים סיור ממוקד בנושא תאורה.
תולדות העיצוב: תולדות העיצוב והאדריכלות לאורך ההיסטוריה, תוך התייחסות לתקופות משמעותיות והשפעתן על חיי בני האדם. סקירת סגנונות אדריכליים שונים והגורמים להתפתחותם, מהתקופה הפרה-היסטורית ועד ימינו, וכן מבנים משמעותים בכל תקופה – מבני דת, ציבור ותעשייה. תהיה התמקדות מיוחדת בתפיסת חלל הבית הפרטי על כל מרכיביו, האבולוציה של מבנה זה, ושימושיו השונים במהלך התקופות.