מטרות הקורס אסטרטגיות למידה והוראה מתקנת:
פיתוח מודעות למושג אסטרטגיות למידה וחשיבותן, הבחנה בין הוראה מתקנת ספציפית לאסטרטגיות למידה, חשיפה והכרת אסטרטגיות למידה שונות כולל אלו המאפיינות אותו, דרכי הקנייתן של אסטרטגיות למידה שונות בתחום הבנת הנקרא וההבעה בכתב, פיתוח למידה עצמאית בעזרת שימוש נכון באסטרטגיות הלמידה ויטמיע את המושג "מטה-קוגניציה" הלכה למעשה, איתור מוקדי קושי של תלמידים שונים כולל לקויות למידה ולבנות עבורם תכנית מותאמת.
תכני הקורס:
-
למידה בהיבט הפסיכולוגי וההתפתחותי.
-
לקויות למידה – "איתותים ראשונים"
-
הגדרת המושג אסטרטגיות למידה וחשיבותן.
-
יישום טכניקות להבנת הנקרא (חלק מהוראה מתקנת) - טרום קריאה, מהלך קריאה ולאחר קריאה (ידע קודם בקריאת טקסט, מבנה הטקסט, הגדלת אוצר מילים, מבנה לשוני).
-
אסטרטגיות בזמן קריאה.
-
סוגי קריאה.
-
מודלים לקידום אישי בכיתה.
-
הכרת מבנה טקסטים שונים ואפיונם.
-
השיטה הגלובלית מול השיטה הפונטית – יתרונות וחסרונות.
-
יישום אסטרטגיות כתיבה - סיעור מוחין טרום כתיבה, כיצד להרחיב רעיונות ותכנים, כיצד להגדיל שטף כתיבה, כיצד לפתח משלב לשוני.
-
גורמים המעכבים למידה, גיל ההתבגרות והשלכותיו על הלמידה.
-
"מי מפחד ממתמטיקה", פיתוח חשיבה מתמטית בקרב ילדים ומתבגרים
-
חרדה ומתמטיקה – השפעות רגשיות על הבנה מתמטית, אסטרטגיות ללמידת המתמטיקה, הוראה מתקנת לגילאי ביה"ס היסודי בתחום המתמטי.
-
אסטרטגיות התנהלות - תכנון זמן, ארגון החומר הנלמד, שיפור הזכירה ודרכי למידה למבחנים. השימוש ברפלקציה ככלי למידה מתקדם מחד וביקורת עצמית מאידך.
-
מקוד שליטה
-
פסיכולוגיה חיובית
-
הורים מורים ומה שבניהם
דרכי הוראה
• השתתפות פעילה בכיתה.
• הוראה משתפת.
• סדנאות להבהרת חומרי הלימוד.
• תרגילי יישום על ידי הסטודנטים.
• הצגת מקרי בוחן מהשטח וניתוחם.
חובות
-
נוכחות בשיעורים - 10 אחוז.
-
2 מטלות ביצוע - 90 אחוז.