מכון רולידר פתח את שעריו בנובמבר 2011 כמכון ארצי ,יחיד מסוגו ללימודים וטיפולים במשפחות, ילדים ונוער. המכון מעניק הכשרה לאנשי מקצוע לטיפול בקשיים התנהגותיים, לימודיים וחברתיים, ומפעיל קליניקה לטיפול במשפחות.
המכון מעניק לסטודנטים הכשרה בשיטות טיפול חדשניות ביותר בתחום ניתוח התנהגות ובנוסף נותן דגש על שילובם של הסטודנטים בסטאז'. בהמשך, ישולבו הסטודנטים המצטיינים, כעובדי המכון.
התוכנית מאושרת על ידי האגודה הבינלאומית למנתחי התנהגות- Behavior Analyst Certification Board, Inc.
ניתוח התנהגות יישומי – ABA
ניתוח התנהגות יישומי ( ABA - Applied Behavior Analysis ) הינו תחום מדעי קליני מעולם הפסיכולוגיה ההתנהגותית, אשר מושתת על עקרונות וחוקי התנהגות שהתגלו בניסויים, במעבדות ובסביבות שונות בהם פועלים לטובת טיפול עדכני ויעיל בקשיי התנהגות, תפקוד ולמידה של ילדים, בני נוער ומבוגרים. הנחת העבודה המרכזית בגישה זו אומרת כי בעיות וקשיי ההתנהגות ותפקודו של המטופל יתכן ונובעים מליקויים אורגניים או פיזיולוגים, אך פתרונם תלוי בדרך בה הסביבה המשמעותית מתנהלת (הורים, עמיתים, מורים, חברים). יעילות הצלחת הטיפול מותנית בהנחייה ישירה של הסביבה המשמעותית, בהתייחסות נכונה יותר למטופל בהקשר לקשיי ההתנהגות אותם הוא מפגין. ABA הינה גישה טיפולית המוכרת כאחת היעילות בטיפול בסוגיות התנהגות, לקויות נוירולוגיות שונות ובעיות קשב וריכוז.
המודל הטיפולי של פרופ' רולידר :
בבסיס השיטה הטיפולית של פרופסור רולידר עומדת ההנחה כי קשיי ההתנהגות של ילדים אמנם מתפתחים לעיתים ממאפיינים פיזיולוגיים וסביבתיים קודמים, אך עצם המשך הופעתם או אי הופעתם מושפע בעיקר מטיב האינטראקציות הנוכחיות של הילד עם הוריו ועם שאר סביבתו המשמעותית. רוב רובם של קשיי ההתנהגות של ילדים ונוער נובעים מהעדר מוטיבציה, או מהעדר מיומנות של דחיית סיפוקים, איפוק והבלגה כאשר הם באים במגע עם נסיבות בעלות גוון אברסיבי (בלתי נעים, מאיים, לוחץ), ולא כתוצאה מחוסר יכולת או העדר מודעות. שינוי משמעותי בהתנהגותם ובתפקודם של הילדים והנוער על פי גישה זו, יתרחש רק במידה וההורים וצוותי החינוך ירכשו כלים ומיומנויות להבנת הקשר בין התייחסותם לקשיי ההתנהגות ולהגבה אלטרנטיבית יעילה ונכונה יותר
המודל הטיפולי של פרופסור רולידר כולל:
- זיהוי מדויק של הנסיבות המעוררות )טריגרים( קשיי התנהגות בקרב ילדים.
- זיהוי הקשר בין תגובות הסביבה המשמעותית של הילדים )הורים/מחנכים/חברים( להתנהגות הילדים המטופלים ולהתעצמות הבעיה ההתנהגותית תפקודית.
- ייעוץ והכוונת הורים לאירגון מחדש של הסביבה החינוכית ולתגובות נכונות לקשיי התנהגות של הילד.
- לימוד התנהגות נאותה ומתאימה חברתית שתחליף את ההתנהגות הלא נאותה שהילד הפגין.