השנים האחרונות קיימת עלייה בתופעת האלימות, העבריינות והקורבנות בקרב ילדים ובני נוער בארץ. לאור ועקב מציאות זו ,ישנו צורך בהכשרה, העמקה והרחבת ארגז הכלים של עובדים העוסקים בטיפול מקצועי ונכון לאוכלוסיות אלה.אחד מכלי העבודה המרכזיים הוא העבודה הקבוצתית,אשר מטרתה להניע תהליכי שינוי והתפתחות בעבודה עם אוכלוסייה ייחודית זו .
התוכנית מכוונת ליישום עקרונות העבודה הקבוצתית בקבוצות ילדים ונוער בסיכון .
מבנה ועולם התוכן:
התוכנית משלבת מודלים ותיאוריות בעבודה קבוצתית, תוך יישומן בסימולציות מונחות,דיון , בתיאורי מקרה מניסיונם היום יומי של משתתפי הקבוצה, וכן קבוצה טיפולית דידקטית בה ייקחו חלק המשתתפים.
מטרת התוכנית:
1. הרחבת ההתנסויות והחוויות הגלומות בקבוצה.
2. הרחבת הידע התיאורטי בעבודה קבוצתית.
3. הגברת המודעות לכוח של הכלי הקבוצתי.
4. העמקת הידע בהנחיה, הבנה והשימוש בקבוצה.
רציונל התוכנית:
התוכנית מטרתה להעמיק בהבנה של התהליכים הקבוצתיים, היכולת של הפרטים להתפתח ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם ובקבוצה, היכולת להשפיע על הקבוצה, בעלי חשיבות גדולה לכל מי שבסביבת השדה הטיפולי והחינוכי.
הקבוצה היא במובנים רבים מראה של חיינו במציאות, היא המיקרוקוסמוס של הקהילה והחברה. ההבנות, התהליכים, דרכי ההתקשרות והדיאלוג שנוצר בקבוצה הינם בסיס להבנת אותם פרמטרים בחיי היום יום של החברה והפרט בו הוא חי.
הרחבת והעמקת הידע של אנשי הטיפול והחינוך אשר עובדים בשדה בתחום העבודה הקבוצתית הן בעלות משמעות כבירה, על מנת שיוכלו להשתמש במשאב הקבוצה ולנצלו ובנוסף לקדם את אלו שבאחריותם. התפיסה המנחה את תכנון ההתערבות הקבוצתית הינה ניצול הכוח העצום הטמון בקבוצה ורתימתו להשגת מטרות הפרט, החברה,הקבוצה והקהילה. בתכנון העבודה יש לקחת בחשבון את הקבוצות הטבעיות, את מערך היחסים בין תת הקבוצות, את המבנים הארגוניים הפועלים בחיי היומיום ואת המרחבים השונים הקיימים בחיי המשתתפים ובתוכם ועימם להבנות את ההתערבויות הקבוצתיות.
הרציונאל לשילוב זה נעוץ באמונה שעובד המתעתד להיות מנחה קבוצה, מוביל וביחד איתה לממש את הפוטנציאל הגלום בה ובחבריה, עליו לחוות ולהבין את התהליכים הקבוצתיים המתנהלים בתפקידים השונים של האדם בקבוצה.
"הגורם להתארגנותם של אנשים בקבוצה הינו אמונתם ותקוותם כי הקבוצה תוכל לספק אמצעים למימוש צרכיהם המסוימים. אמונה ותקווה אלה מעוגנים ב'מטרת הקבוצה", ומטרה זו היא אשר אני רואה כעיקרון הארגון בכל קבוצה. ללא מטרה אין לקבוצה כל רלוונטיות או משמעות , וזאת התנסות עקרה, בדרך כלל חסרת ארגון וסדר. מטרה מעסיקה אנשים ברמה של רצון בתכנון יעדים ודרכי פעולה, ארגון, קבלת החלטות ויישומן. מטרה בונה ויוצרת גבולות, מסגרת, אמת מידה, ומספקת למעשה את התנאים והנסיבות שבמסגרתם יכולים העקרונות של הקבוצה לפעול.
הרעיון של החזון משמש על מנת להמחיש באופן עמוק וספציפי יותר את המטרה הקבוצתית. חזון מצביע על הפוטנציאל הטבוע בפעולה שיתופית, ומציין מה אנו עשויים להיות אם נבחר בהתאם. חזון מקיים את הקבוצה במהלך תקופות אפלות וסוערות בחייה, בהן חבריה יכולים על נקלה להיקלע לייאוש וחוסר ישע. חזון מספק את הערכים והאמונות שעל פיהם בוחרים חברי הקבוצה לחיות ולעבוד יחדיו. החזון של אפשרות המצוין בקבוצה מסוימת חייב כמובן להתגלם בהתנסות הקבוצתית היומיומית, אחרת יוותר ברמה מופשטת ובלתי נתפסת"
(ג'רלאט פ. בנסון - יצירתיות בעבודה עם קבוצות, 1987)
בין נושאי הלימוד בקורס:
• זיהוי תופעות ותהליכים בתוך קבוצה.
• למידת תאוריות בהתפתחות הקבוצה .
• הכירות עם מאפייני הקבוצה בפרספקטיבה חברתית ודינאמית.
• המנחה- דמותו ואישיותו ,הנחייה העברה נגדית, סגנונות הנחייה, הנחייה בקו .
• תפקידים פסיכולוגיים בקבוצה, משמרים , תפקידים מקדמים, פוגעים ובולמים.
ברמה הפראקטית יחשפו הלומדים למודלים נבחרים בהפעלת קבוצות כגון:
• מודל הקונפליקט המוקדי
• התפיסה הפרדוקסאלית של דינאמיקה קבוצתית.
• מודל הקבוצה כשלם.
בנוסף ילמדו כלים לתכנון ונחיית קבוצות כגון :
• טכניקות תקשורת.
• מיומנויות דיון והנחייה.
• פיתוח מנהיגות והשפעה.
מנחה התוכנית: דר' מייק טפליץ
פסיכולוג חינוכי, מנהל השרות הפסיכולוגי בגליל העליון; יו"ר העמותה הישראלית לטיפול קבוצתי; חבר באפק - לימודי ארגון, פרט, קבוצה; מטפל קבוצתי, מדריך לטיפול קבוצתי וחוקר תהליכים קבוצתיים.