אבחון ציורי ילדים הוא כלי משמעותי ורב עצמה בתקשורת עם ילדים, המשמש אותנו ללמוד על מצבו הרגשי והפיזי של הילד.
ציוריו של הילד הם למעשה שפה שדרכה מבטא הילד את עולמו הפנימי, אופיו והאירועים שחווה. פענוח הציורים נשען על תיאוריות מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית של הילד ועל תיאוריות מתחום הגרפולוגיה.
במקביל להיבט הפסיכולוגי ההתפתחותי הבוחן את התאמת האלמנטים בציור לגילו הכרונולוגי של הילד, בוחן ההיבט הגרפולוגי נקודות נוספות, כגון גודל האלמנטים הצבעים, בחירת הצבעים, לחץ על כלי הכתיבה, התארגנות כללית בדף וכדומה.
כל ההיבטים יחד מציירים את פרופיל אישיותי ותמונה על תפקודו של הילד במישורי החיים.
בשנים האחרונות קהיליית הרופאים פסיכולוגים יועצים מאבחנים מחנכים משתמשים בציור ככלי אבחוני ראשוני במעלה לפתיחת צוהר לעולמו הפנימי והמוסתר של הילד. אצל מבוגרים ציור עץ מהווים תשקיף יסודי ומעמיק לתכונות המצייר ועשויים לספק נתונים משלימים הנדרשים לאבחון גרפולוגי.
נושאים נלמדים:
משמעות השרבוט והציורים הסכמטיים, תהליך יצירת הסמל בציור, התפתחות הציור הריאליסטי, ציורי בתים, הבעות בציור ומשמעותן, עקרון ההסתגלות, עקרון ההשלכה, עקרון ההבעה, השתלבות העקרונות בציורים, בדיקת אינטליגנציה בציורי איש, מבחן גודיש קופיץ ובאריס, מבחן מכובר, סימנים מיוחדים משמעותיים,פחדים אלימות בטחון, סמלי השטח בציורי עץ, מילון סימנים, עץ ומקצוע, ציורי היסוד במשפחה, יחסי הגומלין בין המצייר למשפחתו.