פורום ייעוץ לימודי ותעסוקתי

בהנהלת: המרכז הארצי ללימודים  |  מסר למנהל/ת הפורום
במסגרת הפורום תקבלו ייעוץ לימודי ותעסוקתי בינהם מידע על מקצועות ומסלולי הלימוד, סיכויי הקבלה ועזרה בבחירת מוסד לימוד בהתאמה אישית. לייעוץ טלפוני חינם חייגו עכשיו 072-3131888 .
 
המרכז הארצי ללימודים

המרכז הארצי לייעוץ והשמה ללימודים הוקם על מנת ללוות אותך ולסייע לך בקבלת אחת ההחלטות החשובות בחייך, שתשפיע על עתידך. המטרה המשותפת שלנו תוביל ותכוון אותך לעשות את הבחירה הנכונה והמותאמת לך אישית.

 
שלום לך מיכל ראשית,תודה על תגובתך בפורום המקביל. ניסיתי לדפדף כאן בעמודים קודמים כדי להתרשם מתשובות שננת בעבר לפונים אלייך בנושא האיבחון אך משום מה הדבר לא עלה בידי.(אולי מדובר בבעיה זמנית ואולי לא.משום מה המסך בכל מקרה מחזיר אותי לעמוד הנוכחי). בכל מקרה ניסיתי להבין באיזה אופן ניתן להעזר בכלי האיבחון כדי לקבוע,באופן ברור למדי,מהם הכישורים,היותר דומיננטיים,של אדם מסויים ושעל פיהם כדאי לו להתמקד בתחום לימוד/עיסוק מסויים.למעשה באיזה אופן ניתן לבצע את האיבחון? דרך אילו גופים ובמה זה כרוך מבחינה כספית? ובכלל מהי מידת המהימנות של כלי האיבחון?האם האיבחון ישקף רק את מידת הכשרוניות של הנבדק מבלי להתייחס לנטיות ליבו או שהאיבחון מתייחס גם לנטיות הלב של הנבדק ועל סמך כל הממצאים מכוון אותו לתחום העיסוק/הלימוד המתאים לו ביותר בהסתמך על מירב המשתנים(אם לא על כולם)? תודה מראש על תשובתך המשך חג שמח אמיר
מיכל תירוש | 09:35  20/12/06
הי אמיר, אכן, אני מקווה שמדובר בתקלה זמנית. אתחיל בכך שכאשר מדובר בייעוץ לקריירה וללימודים, לרוב מדובר בייעוץ ולא באבחון. מה ההבדל? ההבדל נוגע בדיוק לשאלות ששאלת. באבחון, הציפייה היא שאדם יגיע, יעבור איזשהם מבחנים ואז יגידו לו בדיוק מה לבחור. לצערנו (ואולי לא), מאחר ובחירה תעסוקתית היא לא "מדע מדויק" במובן שאין כאן רק תשובה אחת נכונה או מספר תשובות נכונות, או בכלל תשובות מוחלטות כלשהן, אלא שמדובר בתהליך של בחירה, בה על האדם לבחור מה הוא חושב שמתאים לו בהסתמך על נתונים כאלה או אחרים, להערכתי, כל מי שיציע לך אבחון בנושא, עלול להטעות במידה זו או אחרת. מה שכן ניתן להציע זה ייעוץ, שיעזר בכלים אבחוניים, ויסייע לך לקבל בסופו של דבר את ההחלטה במה אתה בוחר. מהו אם כן אותו אבחון? למעשה, מדובר בכלי עזר לתהליך הייעוץ שאמור לסייע בכך שייתן תמונה יותר ברורה על הכישורים של הפרט בתחומים שונים אליהם בוחרים להתייחס. ובדיוק כפי שאמרת, האבחון נותן מידע על התחומים שיותר דומיננטיים וחזקים אצל האדם, אלא שנתפסים יותר אטרקטיביים ומעניינים, אופן עבודתו וסגנון הביצוע שלו במשימות שונות, מידע על אופיו וכו'. המידע הנ"ל יכול לסייע לזהות תחומים ועיסוקים שיהיו יותר או פחות רלוונטיים, אך בשום פנים ואופן לא יכול להחליף בחירה מודעת של הפרט. כלומר, הוא יכול לתת מידע ונתונים שיעזרו לפרט לקבל על פיהם ועל פי מידע נוסף- החלטה יותר מודעת ומבוססת. מה כולל האבחון? זה מאוד תלוי באדם ובתחומים שהוא חש צורך לבחון אותם או שיש לו לגביהם שאלות. לעיתים, תהליך של ייעוץ כלל לא כולל אבחון (במקרים בהם למשל, האדם בטוח ומודע לתחומי החוזק והחולשה). עם זאת, אם לתת תשובה כללית- לרוב מדובר בשילוב של מבחני כישורים (מבחינים פסיכוטכניים- פסיכומטריים, שאלוני ומבחני אישיות, שאלונים של נטיות תעסוקתיות ועוד). אם אתן דוגמאות יותר ספציפיות- באבחון טיפוסי לרוב תתבקש לענות על שאלות בחשבון ובלוגיקה (קצת כמו בפסיכומטרי), לצייר ציורים ולספר סיפורים, לענות על שאלון על חייך האישיים, וכו'. מהי מידת המהימנות, זו אכן שאלה גדולה, אשר יש קושי רב לבדוק אותה. כי מתי קובעים שייעוץ הצליח- האם זה אדם שיצא מרוצה בתום התהליך? האם זה כאשר הוא מתחיל בלימודים? או אולי כעבור 10 שנים? 20? אני משערת שאתה מבין שיש כאן בעייתיות, ולכן קשה לדבר במונחים של מהימנות. מה גם, שפסיכלוגיה עצמה אינה מדע מדוייק, והכלים הפסיכולגים עצמם ידועים במהימנות יחסית נמוכה כשמסתכלים עליהם כל אחד בפני עצמו. השילוב שלהם מעלה את המהימנות, אך גם אז...בקיצור, זה לא מדע מדויק. מה שאני כן יכולה לומר זה שמניסיוני, ככל שפונים לייעוץ יותר מקצועי וככל שמרגישים שהיועץ יותר מבין אותך ו"נכנס לראש שלך", כך יוצאים אח"כ יותר מרוצים, גם לאורך זמן. בעיני, אחד המדדים שמבטיחים שתצא מרוצה מהייעוץ ותרגיש שבחרת נכון, זה הדיאלוג שיצרת עם היועץ, וזה משהו שניתן לעמוד עליו לרוב כבר במפגש הראשוני. בנוסף, ככל שמדובר ביועץ או במקום יותר מקצועי וגדול, יש לו לרוב יותר יכולת מהבחינה האבחונית, וזה גם יכול לסייע. באשר להתעלמות מנטיות ליבו של המתייעץ, אני משערת שאפשר להבין כבר ממה שכתבתי, שברור שזה משהו שרלוונטי. אחרת, איך אפשר להציע מקצוע? יכול להיות אדם בעל כושר ביטוי מעולה אך שנחרד מהמחשבה שיהיה עליו לתקשר עם אנשים- האם אדם כזה יכול להיות נואם או פוליטקאי? או להפך, אדם שמעולה בניתוח של נתונים, אך משתעמם ומאבד עניין אם הוא צריך לשבת כל היום לבדו מול מחשב, האם אדם כזה יוכל להיות מתכנת טוב? האישיות ונטיות הלב הם משהו קריטי כדי שהאדם יוכל לבחור בכיוון שבאמת מתאים לו- זה חלק מההתאמה. לכן, כאמור, אנו עוסקים בייעוץ ולא באבחון- אין כאן תשובה יחידה נכונה, יש כאן צרכים ורצונות שחייבים להתחשב בהם. ואחרון חביב- היכן ניתן לקבל ייעוץ? ובכן, האפשרויות הן רבות. המוכרים הם מכונים גדולים, כמו מכון אדם- מילא בו אני עובדת (ויש לנו כמובן, לא מעט מתחרים), יש גם מוסדות אקדמיים שמציעים שירותי ייעוץ (למשל באוני' ת"א וחיפה) וגם יועצים תעסוקתיים שעובדים באופן פרטי. בקיצור, המבחר אדיר. אם תיכנס לאתר של "דפי זהב", לדוגמא, תמצא תחת הכותרת "ייעוץ והכוון תעסוקתי" מבחר רב של אפשרויות. העלויות זה משהו שמשתנה בהתאם לכל גוף ולמה שהוא מציע. בהצלחה, מיכל
אמיר | 23:15  20/12/06
מיכל,הותרת אותי ללא מילים אני פשוט מודה לך על ההתייחסות המושקעת והפרטנית ועל החשוב מכל שהוא הנכונות שלך והרצון הטוב שבך להיות לעזר,את פשוט מדהימה. המון המון תודה לך. אמיר
מיכל תירוש | 19:37  23/12/06
סגור