בעידן שבו נעלמו חסמי המרחק והזמן, הופך העולם לשוק אחד משותף לכולנו. במילותיו של תומס פרידמן: "העולם הוא שטוח"(The World is Flat, 2006) . השוק הגלובלי הזה לוהט ובלתי צפוי, יוצר הזדמנויות עסקיות, חברתיות ותרבותיות; הוא מציב את המידע כמשאב עיקרי לחברות עסקיות, לארגונים ולמדינות. כאשר קצב התחדשות של המידע והיקפו העצום הם מצב נתון, ניהול מידע מוצלח חיוני מאוד להצלחה.
למידען תפקיד חשוב בארגון: הוא תורם להשגת יתרון תחרותי על פני המתחרים באמצעות איתור מידע רלוונטי ברחבי הרשת, בדיקת מהימנותו ועריכתו. המידען ממפה מקורות מידע חיוניים מחוץ לרשת ונועץ במומחים ובעמיתים בארגון, באקדמיה ובמסגרות מסחריות. בלב תפקידו עומדים השימוש הנכון והמתוזמן במידע והפיכתו לידע בידי הארגון ועובדיו, לשם תמיכה בתכנון ובקבלת החלטות להצלחה.
מטרות הקורס
• הכשרה מקצועית של אקדמאים בעלי רקע מגוון לעבודה כמידענים בתחומי דעת שונים, בתעשיית המידע, בחברות הייטק, במרכזי מידע, בספריות ובארגונים ציבוריים.
• היכרות עם מקורות מידע באינטרנט ומחוץ לאינטרנט דוגמת מומחים, עיתונות ועמיתים בארגון.
• לימוד, התנסות ורכישת כלי עבודה החיוניים למידען באיתור, בארגון, באחזור, ביצירה, בניהול, בהפצה ובמכירת דוחות ומוצרי מידע לצורכי לקוחות עסקיים ובתוך חברות.
• התנסות ורכישת מיומנויות עבודה עדכניות בסביבת האינטרנט ובסביבות עבודה וירטואליות.
• למידת הסוגיות המשפטיות והאתיות של שימוש במידע כחלק מהעבודה.
קהל היעד
לימודי מידענות מיועדים לאקדמאים בעלי רקע מכל התחומים, השוקלים התמחות במדעי המידע בארגון או כעצמאים, ולהרחבת הידע הקיים בתחום.
נושאי הלימוד המרכזיים
• כלי חשיבה - מפות סמנטיות, כלים ושיטות לחשיבה ולקבלת החלטות בתנאי אי־ודאות, תיעדוף מידע
• מידענות - מידע אקדמי, מידע עסקי, טכנולוגי, ממשלתי, מידע חזותי ויישום web 2.0 והווב הסמנטי
• מודיעין עסקי תחרותי - כלי לניתוח מידע, גיבוש תמונת מודיעין ומתודולוגיה ליצירת הערכות אסטרטגיות)
• ניהול מדיה חברתית - איחזור, יצירה וארגון של מידע ברשתות חברתיות
• הפקת מידע בארגון - הפצה ודחיפה של מידע בארגון
• מיצוב אישי - ניהול ידע אישי, סגנון עבודה, שיווק, ריאיון מסייע, "כרטיס ביקור"
נושאי הלימוד העיקריים
• תכנון ואסטרטגיות חיפוש ואיתור מידע ברשת ומחוצה לה
• מיומנויות וטכניקות מתקדמות לאחזור וארגון מידע
• דרכי הערכה של מקורות מידע ושקילת מהימנות ואמינות
• אפיון של מגוון התפקידים של המידען בארגונים ובחברות
• יצירת מוצרי מידע בעלי ערך מוסף וממוקד לקוח
• יישומיי מידענות בעסקים, במחקר ופיתוח, בהייטק, ברפואה ובעולם הקניין הרוחני, לימוד חִקרי מקרה וסיפורי הצלחה
• בנייה וניהול של מרכז מידע ארגוני, מיפוי לקוחות והזדמנויות, ושילובו במודיעין עסקי ובניהול ידע
• שיווק מרכז המידע ושירותי המידע בארגון
• היכרות ולמידת השימוש במאגרי מידע מסחריים ומקצועיים בתשלום
• ניהול תהליכי משא ומתן עם לקוחות ותמחור מוצרי מידע
• סוגיות משפטיות ואתיות בעבודת