ניהול הידע הוא תחום שתכליתו מיצוי מרבי של הידע והמידע הקיימים בסביבת הארגון, לשם קידום מטרות הארגון ויעדיו. ארגונים רבים מתמודדים עם שורת אתגרים בתחום זה: כיצד להפוך את הניסיון של העובד לנכס של הארגון כולו? כיצד רותמים מומחים בארגון כך שישתפו אחרים בידע המקצועי שלהם? באילו כלים וטכנולוגיות משתמשים כדי לתעד את הידע הארגוני, לשתף בו ולהפיצו? הקורס "ניהול ידע בארגונים" מכשיר עובדים ומנהלים להוביל תהליכי ניהול ידע בארגון - מהלכה למעשה.
מטרות הקורס ניהול ידע בארגונים
• בוגרי הקורס יתוודעו להזדמנויות ולאתגרים הטמונים בתחום ניהול הידע, כמנוף להשגת מטרות הארגון.
• בוגרי הקורס יידעו להוביל תהליכי ניהול ידע בארגון - משלב איתור הצרכים ועד הטמעת הפתרונות.
• בוגרי הקורס ירכשו מיגוון כלים ויתוודעו לטכנולוגיות התומכות בתהליכי ניהול הידע בארגון, וילמדו כיצד ליישמם.
קהל היעד
הקורס מיועד לבעלי תפקידים בארגונים ציבוריים, עסקיים וחברתיים, שבמסגרת תפקידם נדרשים לנהל את הידע הארגוני והמידע , בין אם הם מוגדרים כמנהלי הידע ובין אם הם מבצעים זאת נוסף על תפקידם.
נושאי הלימוד העיקריים
• אסטרטגיית ניהול הידע בארגון - בניית אסטרטגיה ארגונית לתחום ניהול הידע כנגזרת של מטרות הארגון ויעדיו, הובלת תהליך ניהול הידע על שלביו השונים ועוד
• אתגרי הניהול בעידן המידע - מאפייני עידן המידע ואתגרי הניהול, מושגים וגישות בניהול ידע, מרכיבי ניהול הידע (תרבות ארגונית, מידע וידע, תהליכי עבודה, מנגנונים וטכנולוגיות)
• כלים ומנגנונים לניהול הידע - סקירה של מיגוון הכלים הטכנולוגיים והמתודולוגיים לניהול הידע בארגון, היכרות מעמיקה עם הכלים אשר נותנים מענה לאתגרים השונים של ניהול הידע - עצי ידע, ניהול חדשנות, Best Practices, תיעוד מידע וכתיבת תכליתית/הדרכתית, פורטל ארגוני, מערכות לניהול קשרי לקוחות ( CRM/XRM), מערכות בינה עסקית (BI), קהילות ידע מקוונות ועוד
• הרשת כזירה חברתית/שיווקית - הפסיכולוגיה של האינטרנט, המאפיינים והדפוסים של השימוש באינטרנט לאורך השנים, כלי web 2.0 - סקירה ושימוש (רשתות חברתיות, בלוגים, WIKI וכדומה), שימוש ברשת לקידום המטרות העסקיות
• הטמעת שינוי וניהולו - אתגרי ההטמעה של פתרונות ניהול ידע, ניהול שינוי ארגוני, רתימת עובדים, שותפי תפקיד והנהלה, ניהול משא ומתן והתמודדות עם התנגדויות, תהליכי הטמעה, שיווק והדרכה
• תפקיד מנהל הידע בארגון - ניתוח מרכיבי התפקיד, היכרות עם מנהלי ידע בארגונים שונים, עבודה עם שותפי תפקיד
• מודיעין תחרותי - תפקיד המודיעין התחרותי בארגון, שיטות וטכניקות עבודה לאיסוף המידע ועיבודו, כלים ומקורות מידע וכדומה